Forum

kontant hjælp og gift

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

kontant hjælp og gift

Indlægaf mariamajken » 03.10.2011 12:56:50

Jeg prøvede i dag at søge om forhøjet børnetilskud til min søn som jeg har med min ex kæreste,jeg var lidt i tvivl om det var i orden at søge når man er gift,og tro mig det er det ikke ifølge damen ved skranken,hun flippede helt ud og sage at hvis jeg havde giftet mig skulle min mand forsøge os,jeg prøvede at forklare at han jo lever i et andet land og ikke er istand til at forsørge os, men det ville hun fløjte en folkevise på.
min man er fra kenya han har aldrig været i danmark før,kan det virkelig passe at han ikke er velkommen her men at hans penge er, skal han virkelig forsørge mig om mit barn som jeg har med en anden mand,han kender jo ikke engang min søn. jeg har fået kontanthjælp og gør det stadig er det ulovligt når jeg er gift ? ja jeg meget nervøs nu for om jeg har gjort noget kriminelt uden at vide det.
mariamajken

Re: kontant hjælp og gift

Indlægaf mh » 03.10.2011 13:55:06

Tag det HELT roligt :)
Det er FLØJTENDE ligegyldigt om du så var gift med en millionær, så er det barnets BIOLOGISKE FAR der har pligt til at forsørge ham. Din mand ville kun skulle forsørge dit barn, hvis han adopterede ham.

Din sagsbehandler lider vist af manglende kendskab til lovgivningen.

Det, hun skulle have fortalt dig er, at udgangspunktet er, at ægtefæller skal forsørge hinanden. Derfor er udgangspunktet, at man ikke kan få kontanthjælp, hvis man har en ægtefælle, der har en indkomst over en vis grænse. Det er jo så naturligvis svært at dokumentere indkomst, når ægtefællen ikke bor i DK. Imidlertid er det sådan, at man godt KAN få kontanthjælp, især i et tilfælde som dit.

Du kan læse en afgørelse her: http://www.socialjura.dk/index.php?id=8236

Det drejer sig ganske vist om en, der blev gift i DK, hvor manden så senere udvandrede, men principperne gælder også for dig: kommunen kan ikke inddrage din kontanthjælp, og de skal sammen med dig undersøge, om din mand står til rådighed for arbejdsmarkedet, der hvor han er, og hvad han evt. har af indtægt. KUN, hvis kommunen kan påvise, at din mand er i stand til at forsørge dig, kan de standse kontanthjælpen.

Mht. forhøjet børnetilskud, eller vel rettere det ekstra tilskud, som enlige forældre har ret til, så står der i § 2 stk. 2, at den der 'lever i et samlivsforhold' ikke betragtes som enlig. Det er således ikke afgørende, om man er gift, men om man lever sammen med nogen. DU lever jo ikke sammen med din mand, så du er muligvis berettiget til det ekstra tilskud.

Jeg vil foreslå, at du henvender dig til en retshjælp. Du kan finde adresser på nogle her: http://www.aarhusretshjaelp.dk/links.htm Der vil du kunne få hjælp til at klage, og især hjælp, hvis din 'søde' sagsbehandler skulle finde på at skrive ubehagelige breve med afgørelser til dig :wink:
mh
mh

Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet

Indlægaf fundiver199 » 03.10.2011 14:27:47

Når du har et særbarn, kan I jo også søge familiesammenføring og håbe på at få dispensation. Det vil der normalt blive givet, hvis barnet har boet i Danmark i mindst 6-7 år og/eller har regelmæssigt samkvem med sin far. Læs "jeg vil.... familiesammenføres".

At sikre det økonomiske grundlag for din eksistens er selvfølgelig vigtigt, men I har vel ikke giftet jer for at leve hver for sig til evig tid? Så det andet skal der vel også gøres noget ved......
fundiver199

Indlægaf mariamajken » 03.10.2011 19:47:25

Tusind tak for jeres svar,jeg blev virkelig nervøs efter mødet med den dame.
Vi vil helt klart søge om familiesammenføring.
vores plan er at søge om visum i november så han kan være her 3 mdr,så skal han komme igen så snart det er tilladt jeg mener det er efter 6 mdr at han igen må besøge mig på visum i 3 mdr. efter andet besøg tar han hjem og vi søger familiesammenføring og dispensation.
Vi har forstået at det er den eneste rigtige måde at gøre det på og at han skal have besøgt mig mindst to gange før man kan søge.
Han skal også vise 31000 kr så de kan se at han kan klare sig selv her i de 3 mdr han er hos mig,og jeg skal lave en forsikring til ham,hvis der er noget vi har glemt så må i endelig rette mig, og tak ved ikke hvad jeg/vi skulle gøre uden ægteskab uden grænser !!
mariamajken

Indlægaf fundiver199 » 03.10.2011 20:59:40

Hvis I kan få dispensation, er der jo ingen krav om, at han skal have været her to gange (tilknytningskravet) eller noget som helst andet. Så er der kun et krav om, at I skal være gift, og at det ikke må være et proformaægteskab. Punktum. Slut.

Og din mand skal naturligvis heller ikke have 31.000 stående i banken, hvis det er dig, der betaler rejse og ophold. Det er kun, hvis han selv skal betale det hele - og i øvrigt søger visum til 90 dage.

Lad du bare din mand søge om visum, så han kan rejse hertil i november, og så skal I bare se at få afleveret en ansøgning om FS, lige så snart han er kommet hertil. Hvis betingelserne for dispensation pga. særbarn er opfyldt, er resten så fuldstændig lige ud af landevejen og uproblematisk. Det er kun dem, der ikke kan få dispensation, der har problemer.
fundiver199

Indlægaf mariamajken » 03.10.2011 23:25:22

Okay tak :D hvornår kan jeg søge om dispensation ? er det smart hvis jeg allerede gør det nu inden vi søger visum for 3 mdr ?
mariamajken

Indlægaf fundiver199 » 04.10.2011 06:51:02

Dispensation er ikke noget, man søger om seperat. Når man udfylder ansøgningen om familiesammenføring (blanket FA1), så angiver man, om man har særbørn. Og har man det, så undersøger US, om det skal give anledning til dispensation fra alle reglerne og kravene.

Man kan vælge at skrive i ansøgningen, at US ikke skal tage hensyn til særbørnene, hvis man f.eks. ikke ønsker, at US skal kontakte ens fraskilte ægtefælle eller ex-kæreste med spørgsmål omkring samvær mm.

Men sætter man ikke kryds i den rubrik, så undersøger US helt "automatisk", om der skal gives dispensation. Prøv at læse hele ansøgningspakken igennem, så står forløbet nok meget mere klart for dig.
fundiver199

Indlægaf mariamajken » 05.10.2011 16:47:07

kan man også få dispensation for at man har modtaget kontanthjælp og stadig gør det, det ser ud som om at de ser strengt på den del nemlig,som jeg forstår det.
mariamajken

Indlægaf fundiver199 » 05.10.2011 18:27:10

Dispensation handler om, at der ikke må gives afslag, fordi parret af hensyn til menneskerettighederne ikke kan henvises til at leve sammen i et andet land. Så derfor er det helt ligegyldigt, hvilken af de mange regler, man ikke lever op til. Bortset fra den om formodede proformaægteskaber.
fundiver199

Indlægaf mariamajken » 06.10.2011 14:44:52

Min mand har bedt mig om at spørge om et par ting som bekymre ham en del.
Tidligere har vi læst at man skal være gift mindst et år før man kan søge FS, vi blev gift i kenya i juni i år.
Vi har set at man vil vudere at ægteskabet er falsk hvis man ikke har været gift et år før man søger.
hvornår kan man søge om permanent ophold ?
Vi har hørt om noget der kaldes ægteskabs visum i tyskland,har vi også det her og hva betyder det. behøver vi også gifte os i dk når vi er gift i kenya ?
mariamajken

Indlægaf fundiver199 » 06.10.2011 15:00:09

1) Der er ingen regler om, hvor længe man skal have været gift, før man kan søge om FS. Det er jo klart, at når man er gift, vil man også gerne leve sammen. Det, der kan give anledning til mistanke om proforma, er, hvis man ikke har kendt hinanden ret længe, før man giftede sig. Læs mere om proformareglen her:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... skaber.htm

2) I dag kan man søge om permanent ophold, når man har boet uafbrudt og lovligt i Danmark i 4 år. Men der er en mængde krav, man skal leve op til. I regeringsgrundlaget for den ny regering står der, at den vil lave reglerne om, så man kan søge, efter man har boet uafbrudt og lovligt i Danmark i 5 år men med lidt færre krav, man skal leve op til. Du kan læse om de nuværende regler her:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/p ... ophold.htm

3) Danmark har ikke en ordning, som svarer til det tyske ”ægteskabsvisum”. Vi har kun ganske almindeligt schengenvisum, og en ansøgning om FS kan indgives her i landet, hvis din mand opholder sig her på et så-dant, og det ikke er udløbet. Læs ”jeg vil…familiesammenføres” her på siden.

4) I behøver ikke gifte jer i Danmark. Men du skal naturligvis have dit ægteskab registreret her i landet. Det skal du tale med din kommune om, og det bør I få ordnet, før I søger om FS.
fundiver199

Indlægaf mariamajken » 06.10.2011 15:55:26

Mange tak. jeg er lidt nervøs når du siger vi skal have kendt hinanden længe inden vi giftede os,vi skrev sammen hver eneste dag over skype og sms i 6 mdr, og så rejste jeg til kenya i 14 dage hvor vi så giftede os i juni, men er det nok ?
mariamajken

Indlægaf fundiver199 » 06.10.2011 16:13:54

Jeg ved ikke mere om, hvordan proformareglen tolkes, end du kan læse i det link, jeg har givet dig. Det fremgår af teksten i linket, at der er tale om en samlet vurdering af alle forhold i sagen. Så det må vi vel tro på, at der er. Jeg synes da umiddelbart, at 14 dage er meget kort tid at kende hinanden "fysisk", før man gifter sig. Men om det kan være nok til, at I får afslag, det tør jeg slet ikke udtale mig om.
fundiver199

Indlægaf mariamajken » 30.12.2011 13:09:05

det børnetilskyd man modtar hver 3 måned botrfalder det når man gifter sig ? altsår ikke de 1100 faderen betaler hver måned men dem man får fra staten.
mariamajken

Indlægaf GitteK » 30.12.2011 18:36:58

Børne- og ungeydelse (Børnecheck):

Babyydelse, 0-2 årige (Kvt.) 2012 4.266,00
Småbørnsydelse, 3-6 årige (Kvt.) 2012 3.375,00
Børnefamilieydelse, 7-14 årige (Kvt.) 2012 2.658,00

Denne ydelse får du stadig, selvom du er gift eller lever sammen med en mand. Det er en ydelse alle får uanset indtägt eller ägteskabelig status.

Du skal være enlig forsørger for at få børnetilskud. (det tilskud som kun enlige forsörgere kan söge)
Selv om du er gift, kan du godt blive anset for enlig forsørger, hvis:
Samlivet med den, du er gift med, er ophævet på grund af uoverensstemmelser

Hvis du og din ægtefælle bor hver for sig, uden at det skyldes uoverensstemmelser, bliver ingen af jer anset for enlig forsørger.

Om der er särlige regler, når din mand bor i udlandet ved jeg ikke.
GitteK

Næste

Tilbage til Livet i Danmark