Forum

Må man holde barsel i udlandet?

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Må man holde barsel i udlandet?

Indlægaf linea » 03.03.2011 11:41:47

Hej!
Jeg har forgæves forsøgt at tale med min kommune om dette emne. Det er stort set umuligt at komme igennem til dem da jeg endnu ikke har en "aktiv sag".

Mit spørgsmål går på, om man må tage sine barselsdagpenge med til udlandet?

Min mand er fra Australien og vi er familiesammenførte. Han er studerende i DK. Jeg selv arbejder på fuld tid.

Når jeg går på barsel har min mand mulighed for at tage et semester eller to som udvekslingsstudent i et ikke-EU land. Hans skole opfordrer ham ligefrem til det, da det hjælper på jobmulighederne efter afsluttet uddannelse.

Men jeg kan simpelthen ikke finde frem til, om jeg må få mine barselsdagpenge med til udlandet. Er der nogen som ved noget?

Dette er jo en "midlertidig flytning" som højst sandsynligt vil vare 8-10 måneder (hvis han tager 2 semestre på udveksling).

Ville sææte stor pris på jeres hjælp.

Vh Line.
linea

Geografisk sted: Kbh

Re: Må man holde barsel i udlandet?

Indlægaf mh » 03.03.2011 15:41:02

Læs her: https://www.borger.dk/Emner/familie-og- ... orlov.aspx?

Og husk så lige at tjekke, hvor længe din mand må være væk, før hans opholdstilladelse bortfalder! Læs her: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/ophold/f ... ophoer.htm
mh
mh

Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet

Indlægaf linea » 06.03.2011 12:29:07

1000 tak for svar. det tegner jo godt! Ville være rart at have det på skrift direkte fra min egen kommune, men borger.dk er vel ligeså godt. :)

vi har undersøgt om min mand må rejse ud, og han må rejse ud af DK i op til 12 måneder, så længe han ikke opgiver sin bolig.

jeg er dog usikker på hvordan man definerer om en bolig er opgivet? vi bor til leje og har tænkt os at fremleje vores lejlighed imens vi er væk. dvs det er stadig os der råder over bloligen - den er blot fremlejet. nogen som ved om dette stadig gælder ift IKKE at opgive sin bolig?

Vh Line.
linea

Indlægaf Durmaz » 06.03.2011 13:11:07

Nu må du ikke hænge mig op p det, men som jeg forstår det kan din mand være maks væk i op til 6 mdr. hvis i har boet i dk i mndre end 2 år. mere end 2 år er det stadgi 6 mdr. med mindre man har en opholdstilladelse som kan gøre permenent. så er det 12 mdr. så hvis din mand kan ændre sin midlertidlig til en permenent så kan han være væk i op til 12 mdr. Det vælger jeg at forstå at hvis han ellerede lever op til alle krav for permenent så kan han være væk i 12 mdr. men så ville jeg da personligt mene at i ligeså godt kunne få søgt permenent ophold inden i rejser.

Efter hvad jeg husker herinde fra så anbefaler man at man aldrig er mere væk end maks 6 mdr og gerne nogle dage mindre eks 5 mdr og 25 dage, US er ret krakilsk og firkantet så det er da med at tænke sig om i jeres tilfælde, og ikke et mindre ophold på 3-5 mdr kan gøre det, han kunne jo nøjes med et semester
Durmaz

Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlægaf linea » 07.03.2011 10:45:43

tak for svar. vi har dog fået på skrift fra US at han må rejse ud i op til 12 måneder. så det burde ikke være noget problem.

der kan kun opstå et problem hvis man "opgiver sin bolig", og jeg har endnu ikke fundet ud af hvordan US definerer en bolig som opgivet.

vi overvejer at fremleje, så jeg vil jo mene at det IKKE betyder den er opgivet, da det stadig er os der står som lejere hos udlejeren. Men man ved aldrig helt hvad US synes om dette...

jeg må vel prøve at komme i kontakt med dem, og så finde ud af det. tænkte bare det kunne være nogen her vidste det.

Vh Line.
linea

Tilbage til Livet i Danmark