Forum

familiesamføring

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

familiesamføring

Indlægaf sofia » 06.06.2012 13:38:06

Hej

Jeg og min mand flyttet til sverige pga. opholdstilladelse og vi har boet sammen ca. 3,5 år for 3 måneder siden besluttet jeg at jeg ikke længere vil bo med ham og ville søge skilsmisse. Derefter flyttet jeg til danmark med min søn. jeg bor hos nogle familie til jeg kan få tilbud til en lejlighed. Jeg har også tænkt meget med at hvor jeg skal søge om skilsmisse henne danmark eller sverige men nu synes jeg bare jeg savner ham og er stadig i tvivl om jeg gerne vil skilles men hvad kan jeg endelig gøre for vil sempelthen ikke bo i sverige. jeg er født og opvokset i danmark og elsker landet jeg kan ikke lide at bo i sverige og vil gerne have min søn skal kende det danske samfund.

Der er ikke noget sikkert endnu men gad godt vide hvad jeg skal gøre hvis nu vi skal leve sammen igen. Han arbejder i sverige og har fået 5 års opholdstilladelse. jeg er 23 år.

Hvad skal jeg søge og hvad skal jeg gøre uden problemer?
hvis jeg gerne vil ham herover.
sofia

Re: familiesamføring

Indlægaf fundiver199 » 06.06.2012 14:32:59

Hvis I gerne vil bo i Danmark sammen, kan din mand søge opholdskort her efter EU-reglerne som beskrevet under "rådgivning", "flytte tilbage til Danmark". Det er dog en forudsætning, at I flytter til Danmark sammen, så første skridt i processen er, at du må flytte tilbage til Sverige, og så må I bo sammen i Sverige i en periode igen.

Hvis du aldrig har flyttet din officielle adresse til Danmark men bare har opholdt dig hos et familiemedlem i cirka 3 måneder, må du stadig anses for at være bosat i Sverige, og det vil gøre processen noget nemmere og hurtigere, omend det jo vil være et problem for dig at dokumentere ting som transport mellem hjem og arbejde for den periode, hvor du har været i Danmark. Men når du har boet i Sverige i så lang tid som 3 år, burde det efter min vurdering ikke være af afgørende betydning, at du i 3 måneder mest har opholdt dig hos et familiemedlem i Danmark.

Men hele sagens natur taget i betragtning, bør I nok ikke flytte til Danmark, før din mand har fået behandlet en godkendt en ansøgning om opholdskort efter EU-reglerne. Dette også fordi, når/hvis han flytter til Danmark, kan han nok ikke uden videre få lov at fortsætte med sit arbejde i Sverige. Og så er det da rarest for jer, at han i stedet kan begynde at arbejde i Danmark, lige så snart han har fundet et nyt job her.

I skal udfylde ansøgningsskemaet EU/FA1, som du kan finde på http://www.nyidanmark.dk

En anden mulighed er selvfølgelig også slet og ret at søge om familiesammenføring efter de danske regler, når I begge er fyldt 23½ år, og så flytte på 24-års fødselsdagen, hvis ansøgningen imødekommes.
fundiver199

Indlægaf sofia » 06.06.2012 14:38:46

jamen jeg gider ikke flytte tilbage hvad kan man ellers gør? altså vi holder en pause lige nu måske bliver vi indda skilt jeg tænker bare over disse ting. hvis nu vi ikke bliver osv. jeg har angivet dansk adresse. jeg er ledig i øjeblikket.
sofia

Indlægaf fundiver199 » 07.06.2012 06:33:41

Hvis I ikke opfylder betingelserne for at blive familiesammenført i Danmark efter EU-reglerne, kan I jo søge efter de danske regler, som jeg allerede har skrevet.

Endelig er det vel også en mulighed, at I kan fortsætte med at "holde pause", som du kalder det, dvs. bo hver for sig men uden at blive skilt. Forudsat at svenskerne ikke inddrager din mands opholdskort, fordi du har forladt Sverige, vil han så efter 5 år kunne søge om permanent opholdskort og derefter svensk statsborgerskab.

Og som svensk statsborger står det ham naturligvis frit for at bo og arbejde i Sverige eller Danmark, som han har lyst til det. Så hvis I har fundet sammen igen til den tid, kan han så flytte over til dig i Danmark, og endda beholde sit job i Sverige, indtil han evt. finder et nyt i Danmark.

Set med din mands øjne er det meget uhensigtsmæssigt at flytte til Danmark lige nu, da han så skal starte fuldstændig "forfra" i det, man kunne kalde integrationstrappestigen og dermed mister de 3 års ancienitet, han allerede har optjent i forhold til permanent opholdstilladelse og statsborgerskab.

ÆUG´s anbefaling er derfor, at man enten går efter den "korte" Sverigesløsning, hvor man flytter videre til Danmark efter f.eks. 6 måneder, eller den "lange" Sverigesløsning, hvor man bliver i Sverige, til 3. lands borgeren er blevet svensk statsborger efter 5 år.

At flytte efter 3 år er i den grad at sætte sig mellem to stole. Og når der desuden er tvivl om, hvorvidt forholdet holder eller er på vej imod opbrud, så ville jeg da i din mands sted absolut ikke gå med til at flytte nogen som helst steder hen, før jeg havde fået mit svenske statsborgerskab.

Hvis din mand flyttede til Danmark nu, så risikerede han jo, at du efter f.eks. 6 måneder forlader ham, hvorefter han så er nødt til at starte helt forfra i sit hjemland. Og specielt når han pt. har arbejde og dermed tilsyneladende fungerer godt i Sverige, så vil jeg da gætte på, at det ikke er noget, han har særlig meget lyst til.
fundiver199

Indlægaf missy » 12.06.2012 08:38:11

Hej fundiver.

har lige et spørgsmål til dit sidste indlæg. du skriver at trådstarter kan flytte tilbage til sverige og vente til der er gået de i alt 5 år for at manden kan søge om svensk statsborgerskab.
Mit spørgsmål lyder: de 5 års ophold sverige kræver før vedkommende kan blive sttsborger i landet, skal vedkommende bo sammen med sin Kone/mand i alle de 5 år?

ad os antage at den danske statsborger efter 2-3 år flytter til danmark(men parret forbliver gift) i en periode på maks 3 måneder, for derefter at flytte hjem til sin mand/kone igen, kommer det til at betyder noget for statsborgerskabet. Starter de 5 år så om igen eller hvordan?

håber det gav mening
missy

Indlægaf mh » 12.06.2012 10:11:51

Hvis man har opholdsret efter EU-reglerne skal man blot forblive gift, man behøver ikke bo sammen, for at bevare den. Altså er svaret på dit spørgsmål: Nej.
mh
mh

Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet

Indlægaf missy » 12.06.2012 10:49:01

Så dvs nu hvor vi allerede har været i sverige i 2 år kan jeg flytte min adresse til dk og efter et par måneder tilbage til sverige sammen med min mand igen, og han vil stadig kunne få permanent og pas om 3 år??

Kan du henvise til et sted jeg kan læse nærmere om det??
missy

Indlægaf mh » 12.06.2012 12:53:02

Øhhhh, nej, jeg svarede ud fra den forudsætning, at du og din ægtefælle boede i samme land. Hvis du flytter fra det land, hvor din ægtefælle har fået opholdsret efter EU-reglerne, så bortfalder ægtefællens opholdsret i det land i princippet straks.

Om dit scenarie kan lade sig gøre, afhænger nok af, hvor vågne myndighederne er, og hvor meget de vil hænge sig i, at din mand sådan set har opholdt sig ulovligt i Sverige i en periode.
mh
mh

Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet

Indlægaf Emirim » 12.06.2012 13:12:27

Altså vi er gift og min mand har svensk opholdstilladelse på 5 år..
Jeg flyttede kun til danmark i et par måneder pga min søn var for tidlig født og jeg havde brug for støtte og hjælp fra min mor og familie..
Efter 2 mdr fik min mand et brev fra migrationsverket hvori der stod a la:
Du har fået opholdstilladelse pga du er gift og BOR sammen med en eu medborger, da vi kan se din kone ikke bor sammen med dig, vil vi tage dit opholdkort igen og annullere den den og den dato"
Jeg skyndte mig til skatteverket og flyttede min adresse til min mands lejlighed og derefter gav jeg besked til migrationsverket om at vi nu bor sammen igen..
De undersøgte lidt mere endda kom de en morgen lige pludselig for at se om jeg var hjemme.. Heldigvis har han fortsat sin opholdstilladelse..
Så jeg anbefaler at du IKKE flytter din adresse..
Emirim

Indlægaf fundiver199 » 12.06.2012 16:56:59

Man er jo heller ikke forpligtet til at flytte sin adresse, bare fordi man er bortrejst i en kortere periode på under 6 måneder om året. Så i den beskreve situation kunne emirim fuldt lovligt have holdt en "barselsferie" hos familien i Danmark på f.eks. 3 eller 4 måneder, og stadig have bevaret sin adresse i Sverige. Så "fejlen" i den sag var alene, at hun flyttede sin adresse. Det skal man selvfølgelig ikke gøre, hvis man bor sammen med nogen, hvis opholdstilladelse eller opholdsret er afhængig af, at de bor sammen med en, eller i hvert fald at man bor i det samme land.
fundiver199

Indlægaf missy » 12.06.2012 18:08:46

Nårh ok så det er slet ikke en god ide kan je se på det hele tak for svar;)
missy

Tilbage til Ophold efter EU-regler