| |
| Forfatter |
besked |
< Ophold efter EU-regler ~ familiesammenføring i DK med svensk udstedt Schengenvisum. |
|
S&M
|
: 08.02.2010 16:24:07 |
|
|
| Indlæg: 38Tilmeldt: 18.05.2009 16:15:43 |
Hejsa Min mand og jeg har boet hhv. 8/13 uger i Sverige og flyttede tilbage for nyeligt. Han fik udstedt sit Schengen visum af sverige og vi skal ansøge om ægtefællesammenføring igennem EU-reglerne i denne uge.
Betyder det noget at visummet er udstedt i sverige? hans visum bliver automatisk forlænget indtil sagen er afsluttet , ikke (som det jo normalt er)? Vi har ansøgt i DK en gang tidligere, men da det så sort ud, annullerede vi sagen(pga. tilknytningskravet). Hvilken ansøgning skal vi så udfylde? en helt ny ansøgning eller noget med genåbning? skal man indsende samme dokumenter igen??
Jeg har kun set de to ansøgninger FA1/FA2 og EU-FA1/FA2
Vh S& M
|
|
|
|
|
fundiver199
|
: 08.02.2010 16:42:14 |
|
|
| Indlæg: 4562Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34 |
Det betyder ikke noget, hvilket Schengenland der har udstedt din mands visum, men det er vigtigt, at han når at søge om opholdstilladelse i Danmark, inden visum udløber. Din mands visum bliver ikke ”forlænget”. Men han får en kvittering for modtaget ansøgning om opholdskort, og denne kvittering er tilstrækkelig bevis for, at han opholder sig lovligt i Danmark. Til gengæld må han ikke rejse til andre Schengenlande, når hans visum er udløbet. I skal udfylde den helt nye ansøgningspakke EU/FA1, som Udlændingeservice netop har lavet til dem, der søger efter EU-reglerne. Der er tale om en helt ny ansøgning, hvor I søger efter et andet regelsæt end sidst, og der er derfor ingen grund til, at I på nogen måde gør Udlændingeservice opmærksom på jeres tidligere ansøgning. Den har ingen betydning for sagen, og i øvrigt skal Udlændingeservice nok selv finde ud af, hvad I tidligere har eller ikke har søgt om. Jeg håber, at du har sikret dig, at I opfylder betingelserne for at have haft et ”reelt og faktisk” ophold i Sverige og at du kan dokumentere dette, så I ikke løber ind i de samme problemer som Sambo: viewtopic.php?f=7&t=4486
|
|
|
|
|
krikris
|
: 08.02.2010 17:31:21 |
|
|
| Indlæg: 519Geografisk sted: denmarkTilmeldt: 10.02.2009 16:54:32 |
Man FÅR altså ikke andet en et stempel på ansøgning om opholdstilladelse/arbejdstilladelse er indgivet i sit pas men hvilket regselsæt man har søgt efter, fremgår desværre ikke! Et kvitteringsbrev som dem som søger via nationale regler med estimeret tidhorisont det får man altså heller ikke bare total tavshed Min kommune er lige så trætte af US, men har dog været så forstående at min mand har fået lov til at starte på dansk som andre EU borgere i DK, men let er livet ikke uden cpr nr.
|
|
|
|
|
S&M
|
: 10.02.2010 20:52:41 |
|
|
Himm det lyder lidt skræmmende synes jeg...Jeg har lige kigget på det andet indlæg..og nu bliver jeg helt bange for at de vil forlange mere af mig også..
Jeg har lønsedler , lejekontrakt og bevis for indbetaling af leje, ca. 10-12 kvitteringer og kun en kvittering for betaling m dankort. Min mand havde nemlig kontanter med så vi har bare brugt deraf. Desuden har det været lettere for mig at handle ind på vej hjem fra skole i de butikker jeg kender i DK. Så jeg har altså handlet ind i DK også hvilket jeg vil mene er helt forståeligt. Jeg har tænkt mig at vedlægge en lille del af mine bankoversigt så de kan se at jeg faktisk ikke har købt ind noget sted med dankort, som jeg vil skrive til dem.
Jeg pendlede i bil med min veninde som også boede i nærheden af mig. Sådan blev det jo billigere. Tror I det vil blive et problem? Jeg havde tænkt mig at vedlægger deres brobizz kvittering og et underskrevet dokument om vores aftale om kørsel og betaling.
Min bolig blev opsagt men med 3 mnds varsel så jeg er derfor lidt bekymret for at indsende den. Især da jeg jo fik lov til at blive boende fordi jeg vendt tilbage til DK inden fristen var ovre. er det ikke ok hvis jeg vedlægger min registreringspapirer til Sverige istedet?
Bliver man også vurderet udfra national reglerne når man ansøger med den nye formular i tilfælde af at man ikke opfylder EU-reglerne?
|
|
|
|
|
krikris
|
: 10.02.2010 22:11:03 |
|
|
Det havde nok været klogt at have ansøgt om opholdskort til din mand og at i ikke have flyttet tilbage til det samme lejemål som du kom fra, da dine beviser for at have etableret et reelt ophold i Sverige måske bliver lidt svage også med tanke på at du primært har handlet i Danmark og kørt med en anden over broen. Men ellers er der jo ikke andet at gøre end at flytte tilbage til Sverige igen, hvis det bliver afslag.
|
|
|
|
|
S&M
|
: 11.02.2010 02:30:07 |
|
|
Det er jeg også bange for. Men det var alt for besværligt,,og vi søgt om opholdskort men var udsat for meget underlige ting med sagsbehandlerne så jeg blev egentlig også ret trætte af svenskerne. Jeg behøver jo heller ikke at fortælle dem at jeg har købt ind i DK hvilket de ikke kan se nogen steder. Jeg skriver speciale og arbejder på amager så dt blev for hårdt med det hele. Og når jeg er færdig uddannet om 2 mnd ville jeg ikke være berettiget til at få arbejdsløsheds penge i Sverige. så det ville j ikke risikerer. Derfor valgte jeg at flytte tilbage. hvis jeg får afslag, så søger jeg igen i DK, vha positivlisten. Bare min mand ikke sendes hjem inden jeg får arbejde så er det ok. selvom det er meget hårdt for ham..:-S
|
|
|
|
|
krikris
|
: 11.02.2010 07:18:38 |
|
|
US vil nok kræve dokumentation på dit reele ophold i Sverige altså at du har etableret din tilværesle i Sverige. Vi har bla for at bevise netop det vedlagt ca 250 bonner i dato orden købt med mit svenske visakort indkaldelse til lægebesøg, min mand kursus bevis på svenskundervisning etc. etc. min jobkontrakt (fuldtid) lønsedler husleje kontrakt, fremleje kontrakt fra DK med folkereg udskrift på den som boede der, min mand svenske opholdskort cpr nr etc. Vi har boet ca 9 timers transport fra den danske grænse laaaaaaaaaaangt oppe i de svenske skove. Vi har ansøgt medio dec 2009 men stadig ikke hørt en lyd fra US....så hurtig arbejdende er de jo ikke ligefrem.
|
|
|
|
|
S&M
|
: 17.02.2010 22:03:28 |
|
|
Himm jeg have egentlig skrevet et indlæg efter sidste kommentar,,men den ser ikke ud til at være nået frem...
Men det var noget i retning af at det jo er ret åndsvagt fordi mangel af al den dokumentation du snakker om ikke nødvendigvis er foordi men ikke har haft et reelt ophold,,,For det ved jeg jo fra mig selv,,,vi har bare ikke haft brrug for dankort, eller læge besøg eller lign. Min mand skulle lige vende sig til alt det fremmede førr han kunne overskue at starte på sprogkursus,,,osv..så det er jo bare sååå åndsvagt... Men hvis det betyder noget så kan jeg få flere til at underskrive med kontakt oplysninger og det hele..at jeg faktisk har boet der... det må da tælle for noget!eller hvad?
|
|
|
|
|
krikris
|
: 18.02.2010 06:46:04 |
|
|
Muligvis er vi bare en brik i et indenrigspolitisk spil, hvor DF har fået indført at der er blevet afsat 12,5 mill kr til ekstra kontrol, da man hos regeringen jo ikke ikke ligefrem jubler over at der findes en EU løsning Hae du set dette indslag; viewtopic.php?f=14&t=4610De fik jo allernådigst et opholdskort til manden.
|
|
|
|
|
S&M
|
: 18.02.2010 11:39:20 |
|
|
Hmm,, jeg har lige været inde og se indlægget... så typiiisk,,synes også snart at der må bores i det! Da min mand og jeg skulle beslutte os for hvor vi skulle bo ( eller rettere da jeg skulle overtale ham til at flytte med mig  ) da brugte jeg meget det argument at der var menneskerettigheder i DK ,,men tro mig i den periode vi har været gift har vi nærmest været ude for alt andet,,og han spørger mig hverr gang hvor menneskerettighederne bliver af,,,,Der må virkrelig gøres noget ved det! Jeg har bare knap nok tid til at få ansøgt :-S så jeg kan ikke selv gå meget i dybten..
|
|
|
|
|
|
Alle tider er UTC + 1 time
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst
|
Du kan ikke skrive nye emner i dette forum Du kan ikke besvare emner i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke vedhæfte filer i dette forum
|
|
|