Forum

Opholdstilladelse sverige dk

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Opholdstilladelse sverige dk

Indlægaf sønen » 09.03.2009 14:35:23

hej igen

er der en der kan fortælle mig hvor lang tid det tager

1 at få opholdstilladelse til sverige, ikke eu borger og

2 hvor lang tid tager det efter man har fået opholdstilladelse i sverige til at man kan flytte til dk?`

Mange tak mvh sønen
sønen

Indlægaf fundiver199 » 09.03.2009 14:59:55

Du kommer til at give nogle flere oplysninger så. Især hvilken form for opholdstilladelse, ikke-EU borgeren søger i Sverige. Er der tale om en selvstændig opholds- og arbejdstilladelse, familiesammenføring efter svenske regler eller familiesammenføring efter EU-reglerne?
fundiver199

Indlægaf sønen » 09.03.2009 17:09:58

Til en kone man skal familiesammenføres med. hun er fra filippinerne, vi er henholdsvis 27 og 30 år. vi skal have opholdstilladelse til sverige og derefter flytter vi til DK når det er muligt.
sønen

Indlægaf fundiver199 » 09.03.2009 17:46:47

Jeg går ud fra, at du er dansk statsborger. Er det tilfældet, er den hurtigste løsning, at du flytter til Sverige og bliver registreret som en EU-borger, der har udnyttet din ret til fri bevægelighed.

Herefter kan du bede de svenske myndigheder om at udstede et gratis visum til din kone "uden unødigt ophold", så hun kan slutte sig til dig i Sverige.

I kan så søge om et opholdskort til hende i Sverige efter EU-reglerne. Men hvis du planlægger at flytte tilbage til Danmark igen, inden hendes visum udløber, er det faktisk ikke strengt nødvendigt at søge om et opholdskort i Sverige. Men omvendt skader det heller ikke noget at gøre det, det tager bare noget af jeres og de svenske myndigheders tid.

Der findes ingen faste "regler" for, hvor lang tid du skal have boet i Sverige for at opnå status som EU-borger, når du senere flytter tilbage til Danmark igen (for jeg går ud fra, at det er det, der er hensigten).

Her i ÆUG´s forum har vi endnu ikke hørt om nogen, der har fået afslag, hvis de har boet 10 uger eller mere i et andet EU-land og i øvrigt opfylder betingelserne for at få et opholdskort i Danmark. Så den generelle anbefaling vil være, at du skal bo mindst 10 uger i Sverige. Men hverken jeg eller andre kan fortælle dig, præcist hvor kort eller lang tid, der skal til.

Det vigtige er i princippet ikke så meget tiden, men at du har været "reelt etableret" og har "baseret dit liv" i Sverige. Du må altså ikke bare have haft proformaadresse i Malmø eller have været på en langvarig skiferie i de svenske fjelde.
fundiver199

Indlægaf sønen » 09.03.2009 22:03:58

tak for det gode svar
sønen

Indlægaf Gwapo » 20.04.2009 16:42:24

fundiver199 skrev:Jeg går ud fra, at du er dansk statsborger. Er det tilfældet, er den hurtigste løsning, at du flytter til Sverige og bliver registreret som en EU-borger, der har udnyttet din ret til fri bevægelighed.

Herefter kan du bede de svenske myndigheder om at udstede et gratis visum til din kone "uden unødigt ophold", så hun kan slutte sig til dig i Sverige.

Hey Fundiver :D

Må lige hører lidt mere om det der med at blive registreret som EU-borger der benytter sin ret til fri bevægelighed! Er det noget man specifikt skal gører eller er det nok man har fået svensk person nummer og bor i sverige?

Mvh
Søren
Gwapo

Geografisk sted: Malmø

Indlægaf fundiver199 » 20.04.2009 17:21:05

Hvis du har svensk personnummer og bor i Sverige, så skal du bare henvende dig til de svenske myndigheder og sige, at du er en EU-borger, som er bosat i Sverige, og at du gerne vil bede om, at din ægtefælle får udstedt et visum efter de regler, som gælder for familiemedlemmer til EU-borgere.

Herefter må de svenske myndigheder selv kunne fortælle dig, hvad du så videre skal gøre, og hvilke papirer de f.eks. skal bruge.

Men bemærk venligst, at du er ikke EU-borger i juridisk forstand, med mindre du er enten arbejdstager, selvstændig erhvervsdrivende, pensionist, studerende eller person med tilstrækkelige midler.

Eller sagt på en anden måde: Lever du af svensk bistandshjælp, så kan du ikke benytte dette regelsæt. Så har du nemlig kun lov til at være i Sverige, fordi du er dansk statsborger og dermed omfattet af reglerne i den nordiske folkebogføringskonvention.

Jeg ved ikke, hvordan det i praksis foregår i Sverige. Men hovedreglen er, at en EU-borger får udstedt et såkaldt registreringsbevis, som gælder i 5 år. Eller alternativt i den tid, som varigheden af opholdet i landet forventes at vare, hvis dette er mindre end 5 år.

Så har man et sådant registreringsbevis, så må det være dette registreringsbevis der dokumenterer, at man er omfattet af de rettigheder, EU-borgere nyder godt af. Men det er muligt, at Sverige ikke udsteder sådanne beviser til netop danske statsborgere, da vi under alle omstændigheder har ret til at bo i Sverige uanset hvad. Og så må man jo dokumentere sin status og ret på anden vis, f.eks. ved at fremvise lønsedler e.l. udover sit svenske personnummerbevis.

Måske Skaanebo eller andre kan supplere med nogle mere konkrete oplysninger om de nærmere detaljer i det svenske bureaukrati. Og ellers kan du jo prøve at se, om der står noget, du kan bruge i Sverigesfolderen.
fundiver199

Indlægaf skaanebo » 20.04.2009 17:46:35

Ja, det er jo lidt specielt, når du som dansker uden videre kan bosætte dig i Sverige, helt uden for EU's regler, og dernæst ønsker at gøre brug af EU-regler til visum. For som dansker i Sverige behøver du jo netop ikke noget særligt registrereringsbevis, og jeg ved faktisk heller ikke, om du overhovedet kan få et sådant udstedt. Jeg vil mene, du blot skal henvende dig til den svenske ambassade/konsulat og dokumentere dit statsborgerskab i form af svensk personbevis, hvor det fremgår, at du er dansk statsborger.
skaanebo

Indlægaf Gwapo » 20.04.2009 19:25:53

Nu har kvinden i mit liv fået sit schenge visa så vi gør bare det at når hun kommer herop - hvilket sker midt juni, vel og mærke efter at vi er blevet gift i Manila - så udfylder vi en formular på migrationsverket og så skulle den være i orden. Ifg. migrationsverket ihvertfald.
Så behøver ikke at tale med konsulatet eller ambassaden i bangkok - som jeg ellers kun har godt at sige om.
14 dage bruger de kun på at fremstille et visa og det uden de har set en booking eller billet
:lol:
Gwapo

Geografisk sted: Malmø

Re: Opholdstilladelse sverige dk

Indlægaf carwash » 03.06.2009 16:16:01

Jeg kom lige i tanke om hvordan hænger det sammen ens kone/mand kommer til Sverige med visum søgt gennem svensk ambassade/konsulet og derefter søge man om dansk opholdtillidelse mens ens kone/mand er på besøg med en tidsbegrænset visum???

jeg vil gerne høre fra folk der har gjort brug for denne regel nemlig, at gifte sig og få konen/manden her oppe på visum og søge dansk opholdstillidelse og har fået et svar???

jeg har nemlig nu planlagt at tage til tyrkiet blive gift med med kæreste kommende kone og gøre brug af visum reglen til min kone.

baggrunds histori..

jeg er danskstateborger og bosat i sverige i snart 3½år. min kæreste er iransk og bosat i iran.. vi fik afslag ved vores første visum ansøgning , så nu vil vi prøve at gøre brug for EU-reglen efter vi er blevet gift i 3. land nemlig tyrkiet..

Hilsen carwash
carwash

Indlægaf fundiver199 » 03.06.2009 17:12:53

Ja når din kone efter nogle uger er ankommet til Sverige, så kan I søge om et opholdskort til hende i Sverige. Eller I kan flytte til Danmark og søge om et opholdskort til hende efter de samme EU-regler, som I kan bruge i Sverige.

Men med mindre du lider ekstemt meget af hjemve, så var det måske en meget god idè at blive i Sverige, til hun har fået sit opholdskort der, for ikke at rode det hele for meget sammen.

Når I først er blevet gift og har etableret jeres samliv i Sverige, så kan I jo træffe en fælles beslutning om, hvorvidt I ønsker at blive i Sverige, eller om I hellere vil flytte til Danmark.

Det kunne jo tænkes, at din kommende kone også ville have en mening om den sag. Det er der faktisk mange af de udenlandske ægtefæller, som har.
fundiver199

Indlægaf carwash » 03.06.2009 17:46:14

TAK TAK fundiver199.

Jeg er selv meget glad for at bo i sverige og jeg flyttede ikke pga min kommende kone men bare for at leve og opleve andet kulture end dansk.

jo jo vi har skam diskutteret hva vi helst vil når konen komme, jeg har en ejer lejlighed i DK som vi gerne vil flytte tilbage til lige så snart hun er landet i Sverige. men mit spørgsmål går ud på KAN DET LA SIG GØRE REN PRAKTISK?

man har selvf. to valg muligheder når man er gift , enten via Visum eller søge om ophold mens ens kone/mand er i hjemlandet. den sidste mulighed tager vist lidt længere tid og man er ikke sammen men hver i sit hjem land mens ansøgning bliver behandlet, men visum kan man vist få udstedt inden for nogle få uge. så kan man ansøge om ophold kort og vente tiden er ikke så svært når man er sammen jo..

men kunne man søge i både DK og SE samtidig, når konen/manden lander i Sverige ?
for konen/manden er på lovligvis ophold i landet/Schengen mens ansøgningen bliver behandlet.

jeg ved hvordan man søger i sverige, men hvordan og hvilke papire udfylde man når man skal søge i DK??

hilsen
carwash
carwash

Indlægaf fundiver199 » 03.06.2009 18:21:19

I princippet er der vel ikke noget i vejen for at søge om opholdskort i både Sverige og Danmark på èn gang. Men jeg synes nu alligevel, at det lyder som noget rod, så personligt ville jeg foretrække at nøjes med at søge i èt land ad gangen.

Så hvis det er Danmark, der skal danne rammen om jeres fremtidige liv sammen, så er det nok smartest, at I:

a) Venter med at flytte, til hun har fået sit svenske opholdskort, og først søger om et dansk opholdskort umiddelbart efter jeres flytning til Danmark.

eller:

b) Undlader at søge om opholdskort i Sverige og flytter til Danmark kort tid efter hendes ankomst til Sverige, og i hvert fald inden hendes visum udløber.

Fordelen ved a) er, at I får prøvet jeres situation hos de svenske myndigheder, inden I søger i Danmark.

Fordelen ved b) er, at det er simplere, og I kan begynde jeres nye liv i Danmark hurtigere.
fundiver199

Indlægaf carwash » 03.06.2009 18:32:30

Tak TAk igen
ja du bar ret det er noget rod , men jeg sku bange for danske regler og hvis vi flytte tilbage til dk lige så snart hun lander i sverige og søge om dansk opholdstilladelse for min kone.

er det så familiesammenføring reglen der gælder for os i DK? for hun opfylder ikke reglern om det 24års regel? hun er kun 22 år

selvf. har jeg tænkt mig at flytte til bage til dk når min kone komme og starte et liv dk igen, jeg har jo mit arbejde og min familie i dk samt ejer en lejlighed , det er bare melde flytning og søge hos dansk udl. service...

Kender du nogen eller har du hørt nogen der har prøvet det før?

hilsen
carwash
carwash

Indlægaf fundiver199 » 03.06.2009 19:28:55

Fordi du har boet i Sverige, så kan du søge om et opholdskort til din kone efter EU-reglerne i Danmark på fuldstændig samme måde som i Sverige. Så I behøver ikke at bekymre jer om 24-års regel, tilknytningskrav, bankgaranti og alt det der.

Og ja der er masser, som har fået opholdskort til deres ægtefæller i Danmark efter EU-reglerne, siden folk for alvor fik op for muligheden i sommeren 2008. P.t. ligger tallet på cirka 40 om måneden, eller 10-15% af det samlede antal tilladelser til familiesammenføring i Danmark.

Hvis du kan dokumentere, at du har boet i Sverige, f.eks. ved at fremvise lejekontrakt og huslejekvitteringer, og hvis du har været selvforsørgende under dit ophold i Sverige, så har du ingen grund til at frygte, at I skulle få et afslag i Danmark.

Men hvis du alligevel er nervøs, er det også muligt at søge om et opholdskort i Danmark men blive boende i Sverige, indtil de danske myndigheder har sagt god for, at hun kan få det.

Gør I det på den måde, så har I 6 måneder til at gennemføre flytningen til Danmark, når din kone har fået besked på, at hun er berettiget til et opholdskort i Danmark.

Ulempen ved at gøre sådan er bare, at det hele kommer til at tage meget længere tid. Og specielt hvis I følger mit råd om kun at søge om opholdskort i èt land ad gangen. I vil nemlig så være nødt til at starte med at søge i Sverige, da I ikke kan være sikre på, at hun får sit opholdskort i Danmark, før hendes visum udløber.

Så I kommer altså til at vente på 2 x sagsbehandling, før I kan flytte videre til Danmark, hvis I gør det på denne måde.
fundiver199

Næste

Tilbage til Ophold efter EU-regler