Praktiske guidelines til EU-familiesammenføring

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Nattidk

Praktiske guidelines til EU-familiesammenføring

Indlæg af Nattidk » 23.10.2017 14:31:45

Kære alle

Da min ægtefælle og jeg gik i gang med processen med familiesammenføring efter EU-reglerne, manglede jeg selv nogle praktiske guidelines. Det har jeg derfor selv løbende forsøgt at lave, så andre kan få glæde heraf.
Er selvfølglig åben for rettelser og kommentarer.
Det bemærkes, at jeg er dansk statsborger med fuldtidsjob i DK og min mand er amerikansk statsborger.

Herunder er det kort beskrevet, hvordan min ægtefælle og jeg er i færd med at opnå familiesammenføring gennem EU-reglerne.

1. Bolig i Sverige.
Jeg fandt en lejlighed på Blocket.se - den svenske pendant til den blå avis. Jeg skrev ca 15 linjer om mig selv og min ægtefælle og sendte det til udlejere med interessante lejligheder. Jeg fandt en lejlighed i løbet af 3 uger.
2. Folkebogføring i Sverige.
Jeg overtog lejligheden den 01.08.17 og meldte min flytning ved personligt at møde ved skatteverket den 31.07.17. Jeg medbragte:
- Pas
- Svenske lejekontrakt
- Vielesattest
Den 05.09.17 modtog jeg et 4-siders brev fra skatteverket, hvori de anmodede om yderligere oplysninger.
Den 11.09.17 havde jeg samlet alt dokumentation, som skatteverket anmodede om, og mødte jeg personligt op hos skatteverket samme dato, hvor jeg indleverede:
- De 4-sider med spørgsmål i udfyldt tilstand
- Bevis på min bolig i Danmark var opsagt
- Min danske skatte årsopgørelse fra 2016
- Svensk forsikring af mit nye lejemål+indbo
- Breve jeg havde modtaget til adressen og kvitteringer fx kvittering for betaling af 1 års fitness abonnement i Sverige og svensk mobiltelefon nummer
- Sidste 3 måneders lønsedler
- Ansættelseskontrakt
- Kopi af pendlerkort + betaling heraf
- Kvitteringer for udgifter for flytning til Sverige
- Kontoudtog fra den 01.08.17
- Bevis for betaling af depositum + husleje
- Kopi af kvitteringer for alle indkøb foretaget i Sverige
Modtog mit personnummer den 20.09.17. Derefter søgte jeg svensk id-kort, som jeg modtog efter 3 uger.
3. Ansøgning om EU-opholdsret til min mand.
Ansøgning om EU-opholdsret til min mand indgav vi den 21.09.17 ved personligt møde på migrationsverket. Vi indleverede alle dokumenter, som jeg også indleverede til skatteverket for at få personnummer.
OBS. Efterfølgende er jeg blevet opmærksom på, at man kan søge ved Migrationsverket inden, at man modtager sit svenske personnummer. Der kræves blot, at ens udenlandske ægtefælle møder personligt op sammen med dig. Ingen grund til at vente på dit personnummer, ligesom jeg gjorde.
4. Særlige sygesikringskort til mig.
Den 21.09.17 søgte jeg det særlige sygesikring kort til mig selv, idet jeg fortsat arbejdet i Danmark. Dette kort er særligt for grænsegængere. Det kan søges over borger.dk.
Husk at vedhæfte ansættelseskontrakt, hvoraf det fremgår antal arbejdstimer pr. Uge og underskrift af arbejdsgiver + personbevis fra skatteverket (kan bestilles over skatteverkets hjemmeside).
5. Blåt sygesikringskort til min mand.
Den 28.09.17 indgav vi en ansøgning om blåt sygesikring til min mand. Ringede til udbetaling dk som sendte ansøgningsskemaet til min e-boks.
6. Modtagelse af sygesikringskort.
Den 05.10.17 fik min mand et midlertidigt EU-sygesikring og jeg mit grænsegænger kort - de rigtige kort kom 2 uger efter med posten.
7. Svensk personnummer til min mand.
Den 02.10.17 søgte vi personnummer til min mand ved personligt møde på skatteverket. Vi indleverede igen alle dokumenter som tidligere. Vi eftersendte min mands midlertidige blå sygesikring. Den 13.10.17 modtog min mand sit personnummer.
8. Mine danske skatteforhold.
Den 16.10.17 ringede jeg til skat i dk og oplyste, at jeg var flyttet. De lavede en straks ansøgning over tlf - hvor de ansøgte om begrænset skattepligt til dk. Derefter skulle jeg igennem skats hjemmeside selv søge om grænsegænger skat (skulle være mere fordelagtigt) og fradrag for ægtefælle, idet han ikke har en indkomst pt.
9. Svensk id-kort til min mand.
Den 16.10.17 søgte min mand om svensk id-kort ved personligt møde på skatteverket. Han skulle fremvise pas og jeg skulle skrive under på, at passet tilhørte ham.
10. Svensk kørekort til min mand.
Derudover påbegyndte vi den 16.10.17 processen for at få svensk kørekort til min amerikanske mand. På trods af han har haft amerikansk kørekort i 10 år kan dette ikke ombyttes til et svensk kørekort. Han skal tage et helt nyt kørekort i Sverige.
11. Yderligere dokumentation til Migrationsverket.
Jeg har efterfølgende sendt yderligere dokumentation (herunder Personbevis fra skatteverket, min mands blå sygesikring, mit særlige sygesikringskort, mine seneste lønsedler samt kontoudtog osv.) via migrationsverket@migrationsverket.se.
12. Svensk kursus til min mand.
Efter at have modtaget svensk personnummer har min mand tilmeldt sig SFI - svensk for indvandre. Der er dog i øjeblikket en 4-måneders ventetid før der er plads på et kursus.

Husk - ovenstående er blot en beskrivelse af, hvordan vi har gjort det. Vil tilføje yderligere, når vi er kommet længere i processen.

Mvh
N
Senest rettet af Nattidk 27.10.2017 11:02:23, rettet i alt 1 gang.

atwinther

Re: Praktiske guidelines til EU-familiesammenføring

Indlæg af atwinther » 25.10.2017 09:31:14

Tak for det! Vi er gået igennem meget af det samme. Minus sygesikring, da jeg arbejder i Sverige og derfor er vi begge dækket. Det skulle jeg dog ringe og overbevise dem om.

Pashton

Re: Praktiske guidelines til EU-familiesammenføring

Indlæg af Pashton » 26.10.2017 22:05:16

Hvor er det en fin beskrivelse!! Har du mulighed at se mit indlæg "Fra Danmark til Sverige - familiesammenføring gennem EU-reglerne" og se om det jeg har planlagt er okay? Jeg er utrolig nervøs for denne proces, så vil virkelig gerne have rådgivning hvis jeg har glemt noget!

Besvar