Forum

Graviditet og fødsel under processuelt ophold

Her kan du skrive om/søge information om de nationale danske familiesammenføringsregler, de forskellige krav m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Re: Graviditet og fødsel under processuelt ophold

Indlægaf fundiver199 » 27.01.2012 10:52:03

Som det fremgår af denne og andre tråde i forum, at der både folk (f.eks. MSH), der har oplevet at blive afkrævet betaling for graviditetsrelaterede ydelser og folk, som har oplevet ikke at blive afkrævet betaling. Det vil derfor være alletiders, hvis bibitamini sender ÆUG en kopi af det praksisnotat, som hun kender til. Så kan vi lægge det ud på vores hjemmeside og lægge links til det i oplysende tekster. Og så vil folk kunne printe det ud og tage det med, når de skal snakke med læge eller hospital.

Vi er jo her ude i et hjørne af lovgivningen, som sundhedspersonale formentlig kun meget sjældent kommer i berøring med. Og derfor kan ukendskab til regler og praksis givetvis være et stort problem. Det ser vi også på andre områder som f.eks. overførsel af skattefradrag mellem ægtefæller, hvor rigtig mange har fået forkert besked ved henvendelse til Skat og har haft glæde af, at der i forum er postet et link til en dom fra Landsskatteretten, som rigtig mange skattemedarbejdere i kommunerne åbenbart ikke kender.

Omkring "tonen" i denne tråd vil jeg sige, at den nok kørte lidt af sporet, fordi bibitamini som sin allerførste handling i ÆUG`s forum kom med den påstand, at der var "givet forkert information". Dette svarer lidt til at være startet på en ny arbejdsplads og på det allerførste afdelingsmøde lægge ud med at sige, at "den måde, I hidtil har gjort tingene på, er helt forkert. Nu skal I høre, hvordan det bør gøres". Det bliver man heller ikke populær på.

Desuden mener jeg heller ikke, at der er belæg for den dramatiske konklusion, at den information, der er givet i de tidligere tråde, er "forkert". Det er mere korrekt at sige, at bibitamini er i besiddelse af væsentlig supplerende information, der har betydning for sagen, nemlig det nævnte praksisnotat. Og det skal bibitamini bestemt have tak for at gøre opmærksom på.
fundiver199

Indlægaf MSH » 27.01.2012 11:51:58

Skal vi ikke lige runde den gældende lovgivning på området, for at alle er klar over HVAD der faktisk står i Sundhedsloven, når vi diskutere dette:

"§ 80. Regionsrådet yder akut behandling til personer, som ikke har bopæl her i landet, men som midlertidigt opholder sig i regionen, jf. § 8, ved sit eller ved andre regioners sygehusvæsen.

Stk. 2. Herudover yder regionsrådet behandling til de i stk. 1 nævnte personer, når det under de foreliggende omstændigheder ikke skønnes rimeligt at henvise personen til behandling i hjemlandet, herunder Færøerne og Grønland, eller personen ikke tåler at blive flyttet til et sygehus der."

'AKUT' behandling. En scanning er sjældent AKUT påkrævet, vel? En fødsel til termin kan heller ikke rigtig kategoriseres som 'AKUT'.

Og gummi-elastikken i afsnit 2 om at det under 'de foreliggende omstændigheder ikke skønnes rimeligt at henvise personen til behandling i hjemlandet' efterlader det behandlende hospital og dets ledelse med en maksimal grad af magt til at foretage et skøn, og den gravide med en maksimal grad af uforudsigelighed og inkonsistens mht. behandlingsudsigter i Danmark, ikke sandt?
MSH

Indlægaf hannachi7 » 28.01.2012 18:34:35

Hej alle sammen
Jeg har haft kone 2 gange hos min læge og jeg skulle betaler kr 450 hver gange vi var også på Hvidovre hospitaler til akut graviditet undersøgelser vi skal os betaler penge . min kone skal føde i maj . jeg fik at ved at det kommer at koster mig 20-30000 kr .

vi har aflever ansøgning til US for 3 uger og vi har ikke hørt noget fra dem
hannachi7

Indlægaf fundiver199 » 29.01.2012 06:59:24

Hold øje med hjemmesiden her. Når vi får det omtalte praksisnotat, lægger vi det selvfølgelig ud. Og skulle I være så uheldige, at din kone stadig ikke har fået opholdstilladelse, når hun skal føde, så tager I det med hen på hospitalet sammen med en kopi af den lov, der allerede er linket til i denne tråd. Og så tvivler jeg meget stærkt på, at I får nogen regning.

Som jeg har skrevet, dette er jo et hjørne af lovgivningen, som de ansatte på hospitalet kun meget sjældent kommer i berøring med, så derfor kan man ikke forvente, at de kender den og kan give folk korrekt information sådan bare lige "på stående fod".
fundiver199

Indlægaf hannachi7 » 29.01.2012 08:17:32

Tak
Hvilk link refererer du til
Mvh
hannachi7

Indlægaf fundiver199 » 29.01.2012 11:38:18

soreng skrev:Det er samme bekendtgørelse som jeg linkede til her.

viewtopic.php?f=6&t=8874&start=15
fundiver199

Indlægaf hannachi7 » 01.02.2012 12:37:19

Jeg fik den her svar fra Hospital .
"Jeg ved ikke hvorfor en advokat, der skal have styr på lovgivningen, henviser til en forældet og historisk bekendtgørelse"
Når din hustru ikke er tilmeldt folkeregister skal følgende
BEK nr 62 af 20/01/2010 anvendes eller EF forordningen, såfremt hun er EU-borger og sygeforsikret i sit hjemland. Såfremt hun tager folkeregisteradresse i DK er hun berettiget til planlagt behandling fra den dag hun er tilmeldt folkeregistret og kan således planlægge fødslen på Hvidovre Hospital. Hun vil altid være berettiget til akut behandling uden beregning.

Din hustrus rettigheder i forhold til EF forordningen og graviditetsundersøgelser samt fødsel er p.t. følgende, når hun ikke er tilmeldt bopæl i DK, men har et europæisk sygesikringskort:
• Hun har ret til den behandling, der bliver nødvendig under midlertidigt ophold i DK

Såfremt hun planlægger at føde i DK skal hun have en blanket E112 fra Italien, dvs. det er de italienske myndigheder der skal udstede blanketten, hvori de accepterer, at Hvidovre Hospital kan sende regningen til Italien.

Din hustrus rettigheder efter interne regler i Region Hovedstaden er:
• Såfremt I kan dokumentere, at Udlændingeservice behandler en sag om familiesammenføring vil hun kunne undersøges/behandles vederlagsfrit i forhold til graviditet og fødsel.
hannachi7

Indlægaf soreng » 01.02.2012 12:54:40

Så er her den opdaterede bekendgørelse.
https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=129917

Den siger basalt set det samme under de relevante paragraffer, så det ændrer ikke ved så meget lige på det punkt, men selvfølglig skal vi da snakke om det ud fra den gældende bekendgørelse.

Det ville have været super hvis hospitalet i deres svar til dig også havde givet det praksisnotat som region hovedstaden åbenbart arbejder ud fra, da det ville være noget som man ville kunne tage med på hospitalet og muligvis spare sig selv for en masse bureaukrati.
soreng

Indlægaf fundiver199 » 01.02.2012 17:29:40

hannachi7 skrev:Når din hustru ikke er tilmeldt folkeregister skal følgende
BEK nr 62 af 20/01/2010 anvendes eller EF forordningen, såfremt hun er EU-borger og sygeforsikret i sit hjemland.

Det er jo slet ikke den situation, der diskuteres i denne tråd. Tråden handler om vilkårene for dem, der er borgere i et land helt uden for EU, og som opholder sig i Danmark på "processuelt ophold", fordi de har søgt om FS med en herboende person.
fundiver199

Indlægaf hannachi7 » 01.02.2012 20:38:30

Hvorfor er den praksisnotat så vigtigt og hvordan kan man få finger i den
hannachi7

Indlægaf hannachi7 » 03.02.2012 09:11:03

endnu en svar fra Hospital

Desværre er et stempel i passet ikke dokumentation for, at I har en verserende sag i Udlændingeservice. Planlægnings- og Økonomiafdelingen skal bruge et brev fra Udlændingeservice, at de behandler sagen.
hannachi7

Indlægaf fundiver199 » 03.02.2012 12:28:14

Ja det er klart. Udlændingestyrelsen skal først tage stilling til, om jeres ansøgning overhovedet kan antages til behandling. Og før de har gjort det, ved man jo ikke, om I har en verserende sag eller ej. Hvis I f.eks. ikke har betalt ansøgningsgebyr, eller ikke har vedlagt de nødvendige dokumenter, så bliver jeres ansøgning afvist, og så har I ikke nogen verserende sag.
fundiver199

Indlægaf life » 13.02.2012 12:18:50

Vedr. fødsel under perioden hvor der ansøges om familiesammenføring, kan jeg kun bekræfte den orientering du har fået fra Jette Vind Blichfeldt.

Gratis fødsel kan fås ved kopi af dokumentation for ansøgning om familiesammenførsel.

Dog skal det bemærkes, at hvis loven om gratis fødsel ved familiesammenføring ændres inden i skal være forældre, så følger Odense Universitethospital selvfølgelig den nye lov.

tak til bibitamimi for at have bragt emnet på banen
life

Indlægaf MSH » 16.02.2012 23:23:51

life skrev:Vedr. fødsel under perioden hvor der ansøges om familiesammenføring, kan jeg kun bekræfte den orientering du har fået fra Jette Vind Blichfeldt.

Gratis fødsel kan fås ved kopi af dokumentation for ansøgning om familiesammenførsel.

Dog skal det bemærkes, at hvis loven om gratis fødsel ved familiesammenføring ændres inden i skal være forældre, så følger Odense Universitethospital selvfølgelig den nye lov.

tak til bibitamimi for at have bragt emnet på banen

Det er simpelthen noget værre sludder. Der er muligvis visse personer, der har været så heldige at deres hospital/region har valgt at frafalde et krav om betaling, men der er IKKE noget der hedder 'gratis fødsel' for personer på processuelt ophold i Danmark, jvf. Sundhedsloven.

Hold nu op med at blive ved med at sprede misinformation omkring et så alvorligt emne, tak.
MSH

Indlægaf soreng » 17.02.2012 09:35:49

Enig.

Før der er nogle der kan komme med håndgribelig lovgivning, praksisnotat, bekendgørelser eller lign. der understøtter at man som person på processuelt ophold har RET til gratis fødsel, så er det en skønssag fra gang til gang.

Heldigvis virker det til at de fleste hospitaler og regioner har en pragmatisk holdning til dette spørgsmål, så at det oftest er nok at man kan dokumentere at man har en sag om familiesammenføring kørende hos US, før end at de vil give en "gratis fødsel", men det er altså rigtig, rigtig, rigtig langt fra, at det er noget som man har RET og KRAV på.

Det er en individuel vurdering fra gang til gang, hvilket også betyder at man ikke kan gå ud fra at man får gratis fødsel, bare fordi nogle andre herinde har været så heldige at få det.

Vi er nogle der stadigvæk venter i spænding på det praksisnotat som bibitamimi omtalte i den oprindelige post. Indtil da må vi forholde os til den lovgivning som vi andre kan få indblik i, og den lovgivning giver desværre ikke nogen RET eller KRAV til gratis fødsel for personer på processuelt ophold. Personligt så jeg gerne at man, når man havde fået bekræftelse på modtagelse fra US, og at de er i gang med sagsbehandlingen, havde adgang til, om ikke andet dele, af det danske sundhedsvæsen.
soreng

ForegåendeNæste

Tilbage til Familiesammenføring efter danske regler