Forum

Sverige versus Danmark

Her kan du skrive om/søge information om de nationale danske familiesammenføringsregler, de forskellige krav m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Sverige versus Danmark

Indlægaf Natashia » 19.12.2011 06:33:57

Hej
Min mand og jeg sidder i den situation, at vi ikke kan blive familiesammenførte. Medierne har godt nok proklameret, at regeringens nye "lempelser" vil gøre familiesammenføring lettere fra marts, men eftersom de specifikke ændringer endnu ikke alle er offentligtgjorte, tager vi udgangspunkt i de gamle "hårde" regler. Det gør det helt umuligt bare at overveje sammenføring.
Jeg er pt i færd med at færdiggøre min bachelor og er derfor på SU. Ergo er forsørgelse en by i Rusland med mindre min mand kan få arbejdstilladelse (og til det kræves der en fast stilling INDEN indrejse til DK - og hvor finder man så lige sådan én. Vi har selvfølgelig søgt hos Gud og hver mand, men alle bliver ligesom blå i hovederne, når det går op for dem, at vi spørger dem om at ansætte en person der ikke har arbejdstilladelse endnu...). Han opfylder ikke point-kravene (mangler ti). Det gør min bolig heller ikke, for det har hidtil været en lille et-værelses. Og så er der bank-garantien, som jeg blev nægtet pga min sparsomme indtægt. Det eneste krav vi reelt set opfylder er det at vi begge er over 24 (jeg er 26 og min mand 28). Umiddelbart ville vi jo begge gerne, at jeg kunne tage min Kandidat efter barslen (det skal siges, at jeg er højgravid med vores første barn, og at min mand pt er i Dk for første gang for at være med til fødslen. Han er her på de berømte 3 måneders turistvisum), men vi ville simpelthen ikke kunne overleve, og jeg er derfor nødt til at tage arbejde.
Min spørgsmål er nu: Vi vil gerne lave "Sveriges-løsningen" ved at flytte til Malmø, men jeg er i tvivl om, hvor længe vi skal have boet i Sverige for så at kunne søge om sammenføring via EU-reglerne. Er der en tids-minimumkrav, eller kan vi søge så snart vi er landet (så at sige)?
Det kræver selvfølgelig også, at jeg/vi finder bolig og job ret hurtigt (vi vil jo gerne, at han er så meget en del af sin lille, nye datters liv som muligt). Og siden det så vidt jeg har læst mig frem til på Sveriges hjemmeside for immigration osv kræves, at man søger om seperat opholdstilladelse og arbejdstilladelse i Sverige for min mand, hvis vi fx søger om, at han kan komme herop og bo hos mig (der gives 2 års ophold til ægtefæller i Sverige). Er der nogen der har erfaring med hvordan griber sådan en situation an? Kan der overhovedet betale sig at flytte til Sverige for min mand? Jeg mener, hvis vi kunne søge om sammenføring i DK kort tid efter at jeg har boet i Malmø, ville det så være nemmere bare at søge om FS til Danmark og ikke opholdstilladelse for ham til Sverige først? I DK ville han jo blive givet arbejdstilladelse SAMMEN med sammenføringen. Og vil det at flytte til Sverige i virkeligheden bare flytte problemet derover, for der er jo fx også bolig- og forsørgerkrav?
Mvh Natashia
PS: Er der nogen der har et fif omkring dansk-undervisning? Jeg har kun kunnet finde enormt dyre kurser.
Natashia

Re: Sverige versus Danmark

Indlægaf fundiver199 » 19.12.2011 08:05:27

Natashia skrev:Min mand og jeg sidder i den situation, at vi ikke kan blive familiesammenførte. Medierne har godt nok proklameret, at regeringens nye "lempelser" vil gøre familiesammenføring lettere fra marts, men eftersom de specifikke ændringer endnu ikke alle er offentligtgjorte, tager vi udgangspunkt i de gamle "hårde" regler. Det gør det helt umuligt bare at overveje sammenføring.

Lovforslaget skulle blive fremsat i slutningen af januar, så det er kun cirka 1 måned mere, I skal vente, så ved I, hvordan de fremtidige regler bliver.

Natashia skrev:Jeg er pt i færd med at færdiggøre min bachelor og er derfor på SU. Ergo er forsørgelse en by i Rusland med mindre min mand kan få arbejdstilladelse

Hvad mener du med det? Hvis din mand får en opholdstilladelse som familiesammenført, må han naturligvis arbejde i Danmark. For at blive familiesammenført skal I selvfølgelig opfylde de krav, som du kan læse om under "jeg vil... familiesammenføres". Men som det fremgår af teksten er der intet krav om, at du ikke må være studerende på SU.

Natashia skrev:Han opfylder ikke point-kravene (mangler ti).

Er du sikker på det? Hvis du bor uden for en ghetto har han 20 point. Så skal han have 40 mere og dem kan han få ved at have haft fuldtidsarbejde i 2½ af de sidste 3 år, ved at have taget en uddannelse eller ved at tale et af fire sprog på højt niveau. Og ellers forsvinder dette krav jo formentlig allerede i januar 2012, så hvorfor ikke bare vente lidt med at søge?

Natashia skrev:Det gør min bolig heller ikke, for det har hidtil været en lille et-værelses.

Ja når et barn er på vej, så skal I mindst have en 2-værelses, eller alternativt en 1-værelses på 60 m2.

Natashia skrev:Og så er der bank-garantien, som jeg blev nægtet pga min sparsomme indtægt.

Ja det vil ofte ikke være muligt for studerende at låne 50.000 eller 100.000 i banken. Så her er der nok ikke anden mulighed end, at du f.eks. må låne pengene af dine forældre, hvis de er villige til og har mulighed for at hjælpe jer.

Natashia skrev:Min spørgsmål er nu: Vi vil gerne lave "Sveriges-løsningen" ved at flytte til Malmø, men jeg er i tvivl om, hvor længe vi skal have boet i Sverige for så at kunne søge om sammenføring via EU-reglerne. Er der en tids-minimumkrav, eller kan vi søge så snart vi er landet (så at sige)?

I teksten "jeg vil... flytte til Sverige/EU-land" er det udførligt beskrevet, hvilke betingelser der er knyttet til den fri bevægelighed i EU. Der er ikke noget tids-minimumskrav.

Natashia skrev:Og siden det så vidt jeg har læst mig frem til på Sveriges hjemmeside for immigration osv kræves, at man søger om seperat opholdstilladelse og arbejdstilladelse i Sverige for min mand, hvis vi fx søger om, at han kan komme herop og bo hos mig (der gives 2 års ophold til ægtefæller i Sverige).

Du skal ikke læse om Sveriges nationale regler for indvandring, hvis I ønsker at bruge retten til fri bevægelighed i EU. Det bliver du bare forvirret af. Du skal læse teksten på Migrationsverkets hjemmeside "flytte til nordisk medborger".

Natashia skrev:Er der nogen der har erfaring med hvordan griber sådan en situation an? Kan der overhovedet betale sig at flytte til Sverige for min mand?

Det spørgsmål forstår jeg ikke. Hvad mener du med "betale sig"?

Natashia skrev:Jeg mener, hvis vi kunne søge om sammenføring i DK kort tid efter at jeg har boet i Malmø, ville det så være nemmere bare at søge om FS til Danmark og ikke opholdstilladelse for ham til Sverige først?

Hvis I vil benytte EU-reglerne i Danmark for derved at slippe for bankgaranti mm., så skal I have boet sammen i et andet EU-land først, og I skal flytte sammen til Danmark fra det andet land. Det er en af de grundbetingelser, der stilles.

Natashia skrev: I DK ville han jo blive givet arbejdstilladelse SAMMEN med sammenføringen.

Når man er omfattet af EU´s regler om fri bevægelighed som familiemedlem, har man også ret til at arbejde. Dvs. din mand har ret til at arbejde i Sverige, når I er bosat i Sverige.

Natashia skrev:Og vil det at flytte til Sverige i virkeligheden bare flytte problemet derover, for der er jo fx også bolig- og forsørgerkrav?

Der er intet "boligkrav" i EU-reglerne. Men I skal selvfølgelig have et lovligt sted at bo. Hvis du finder et arbejde i Danmark, kan du være "person med tilstrækkelige midler" og derfor opfylde det, du kalder "forsørgelseskrav" i EU-reglerne.
fundiver199

Indlægaf mh » 19.12.2011 08:15:32

Læs grundigt her: http://www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil/sverigeeu og http://www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil/flyttedk

Sveriges-løsningen, dvs. benyttelse af EU-reglerne for at få opholdskort i DK, kræver at du kan bevise, at du har haft reelt ophold i Sverige i 10-12 uger, og meget gerne længere, hvis du ikke arbejder i Sverige. Din mand kan altså IKKE med held søge om dansk opholdskort dagen, ugen eller måneden efter, at I er flyttet til Sverige. Hvis du ikke er arbejdstager i Sverige, skal du regne med at måtte blive der mindst 4-5 måneder, for at have chance for at det udløser EU-opholdskort i DK, og din mand bør søge om det inden I flytter tilbage. Særligt, når du er på barsel, kunne du jo egentlig godt bare være på barselsferie, altså ikke på reelt ophold. Hvis du et stykke tid inde i barselsperioden orker OG finder et lille job på 10-12 timer/uge, bliver du derimod fluks til arbejdstager og din mand får langt større chancer for at få opholdskort når du har arbejdet i 10-12 uger.

Alternativt kan I godt søge om opholdstilladelse til din mand efter nationale svenske regler. Sverige har tilsyneladende nu blødt noget op på kravet om at der søges fra hjemlandet. Dog skal ægtefællen normalt være rejst ind på gyldigt visum, fx et Schengenvisum med 'restdage'.
mh
mh

Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet

Indlægaf fundiver199 » 19.12.2011 11:22:18

Som uddybning af det, mh skriver, er kravet for at være omfattet af EU-reglerne i sit eget land, at man skal have ”boet” i et andet EU-land med sin ægtefælle. US kalder dette for ”faktisk og reelt ophold”, men det er et kringlet juridisk beskrivelse af det, som ikke er egnet til at beskrive det egentlig indhold i begrebet. For hvis man har været 2 uger på Kreta på badeferie, så har man da haft et ”faktisk og reelt ophold” på Kreta. Men man har ikke ret til FS efter EU-reglerne i Danmark.

Og derfor er det rigtigt, at du skal passe på, at et relativt kortvarigt udlandsophold under din barsel ikke kommer til at ligne en ”barselsferie”. Præcis hvornår man har ”boet” et sted, og hvornår man kun har været på ferie, er en konkret vurdering fra sag til sag, hvor mange ting spiller ind. Men det afgørende er begrebet ”centrum for livsinteresser”.

Lad os f.eks. sige, at I lejer en hytte i de svenske fjelde, og at du nyder din barsel der, men uden at I gør no-get som helst, der kunne antyde, at I havde tænkt jer at blive i Sverige mere permanent. Og herefter flytter du så tilbage til den bolig i Danmark, som du hele tiden har haft, og som i mellemtiden har stået tom eller måske været fremlejet.

Det vil ligne en ”barselsferie”, og alt hvad du gør, som kan pege i retning af, at I planlagde en mere perma-nent tilværelse i Sverige, vil trække i den rigtige retning. Det kunne f.eks. være:

• At købe en bolig eller leje en bolig på tidsubegrænset kontrakt (hyre i första hand)
• At tilmelde dig svensk arbejdsformidling og søge job i Sverige
• At sige din danske bolig op, før du flytter til Sverige, således at I ved evt. tilbagevenden til Danmark tager ophold i en ny bolig
• At tegne forsikringer og abonnement på telefon og internet mm
• At få udstedt et opholdskort til din mand og tilmelde ham svensk for invandrere
• At få jeres barn skrevet op til en vuggestueplads i Sverige
• At deltage i svensk foreningsliv
• Og så videre

Herudover skal I også dokumentere, at du ikke har haft proformaadresse, altså at du ikke kun har lejet en bolig i Sverige men også har benyttet den og opholdt dig i den. Og det kan du f.eks. dokumentere ved:

• Kontoudtog fra bank og/eller kasseboner, som viser økonomisk aktivitet i Sverige i ”sædvanligt om-fang”. Dvs. at du har købt mad mm. i et omfang, som man ville forvente, hvis I faktisk boede og op-holdt jer i Sverige
• Regninger med dit navn på, som viser forbrug af el, vand, varme og telefonsamtaler, og igen i sæd-vanligt omfang
• Pendlerkort med navn på hvis du har arbejdet i Danmark og pendlet med Øresundstoget
fundiver199

Indlægaf Natashia » 19.12.2011 11:55:03

Natashia skrev:Jeg er pt i færd med at færdiggøre min bachelor og er derfor på SU. Ergo er forsørgelse en by i Rusland med mindre min mand kan få arbejdstilladelse

fundiver199 skrev:: Hvad mener du med det? Hvis din mand får en opholdstilladelse som familiesammenført, må han naturligvis arbejde i Danmark. For at blive familiesammenført skal I selvfølgelig opfylde de krav, som du kan læse om under "jeg vil... familiesammenføres". Men som det fremgår af teksten er der intet krav om, at du ikke må være studerende på SU.

Når jeg skriver, at sammenføring er en by i Rusland, fordi jeg er på SU, så er det fordi, jeg selvfølgelig ikke har indtægt til at kunne opfylde forsørgerkravet. Jeg kan jo kun LIGE forsørge mig selv (og nu lille datter). Faktisk er det et kæmpe problem for os allerede nu, hvor han er her på turistvisum, fordi vi jo skal leve to mennesker for en enkelt SU (...og det er IKKE let, skal jeg hilse at sige). Jeg er godt klar over, at jeg skam gerne må studere, men hvis jeg ikke kan tilfredsstille fx forsørgerkravet, vil han jo slet ikke kunne få ophold i første omgang. Mht garantien, så er det igen økonomien, der spiller ind, for jeg fik af vide i banken, at jeg først vil komme i betragtning til en bankgaranti/-lån, hvis jeg har job og nogenlunde indtægt. Så igen, som studerende kan det ikke lade sig gøre...

Natashia skrev:Han opfylder ikke point-kravene (mangler ti).

fundiver199 skrev: Er du sikker på det? Hvis du bor uden for en ghetto har han 20 point. Så skal han have 40 mere og dem kan han få ved at have haft fuldtidsarbejde i 2½ af de sidste 3 år, ved at have taget en uddannelse eller ved at tale et af fire sprog på højt niveau. Og ellers forsvinder dette krav jo formentlig allerede i januar 2012, så hvorfor ikke bare vente lidt med at søge?

Han har en teknisk uddannelse, som vi håber vil kunne blive godkendt til points, men jeg vidste ikke, at hans bopæl alene kan tælle points. Hvad gør man, når han kommer fra et land, der ikke arbejder med adresser (i Ghana har man en postbox)? Men helt sikkert jo, vi venter med at søge til han er taget "hjem" til Ghana, for ellers risikerer vi jo, at han ikke kan få visum de næste 5 år (der står, at ansøger man, mens man er i DK er dette en risiko, man løber).

fundiver199 skrev: Du skal ikke læse om Sveriges nationale regler for indvandring, hvis I ønsker at bruge retten til fri bevægelighed i EU. Det bliver du bare forvirret af. Du skal læse teksten på Migrationsverkets hjemmeside "flytte til nordisk medborger".

Men på Migrationsverkets hjemmeside står der, at hvis man flytter til en nordisk medborger, så gælder samme regler som hvis han flyttede til en svensker... (?)

fundiver199 skrev: Når man er omfattet af EU´s regler om fri bevægelighed som familiemedlem, har man også ret til at arbejde. Dvs. din mand har ret til at arbejde i Sverige, når I er bosat i Sverige.

Men der står jo ellers på deres hjemmeside, at de to ting skal søges adskilt. Uha, det er forvirrende. Hvem gælder den regel så for?

Tak for det hurtige svar! Og også til mh. Lige et spørgsmål til dig. Vil det sige, at jeg skal have boet i Sverige i min 10-12 uger, før min mand ville kunne søge om sammenføring med mig?
Tusind tak for de gode råd!!
Natashia

Indlægaf Tanja72 » 19.12.2011 12:31:23

Med hensyn til din lejlighed kan du skrive dig op i KAB flexventeliste, der får man en bolig forholdvis hurtigt. Eller også kan du gå ned på din kommune og blive skrevet op på akutventeliste.

Dengang jeg var gravid med vores datte,r boede jeg også i en lille et værelses, kommunen skrev mig op på akutventelisten og i løbet af 2 mdr, havde de en to værelses klar til mig :) Efter vores tilbageflytning fra Malmø skrev jeg mig op i KAB flexventeliste, fordi at vores lejlighed var alt for dyr, og i løbet af kort tid fik vi en billig 3 værelses lejlighed ;)

Så kunne du evt prøve at ringe til de forskellige selskaber og høre dem om du kan blive skrevet op til flex. ;)
Tanja72

Indlægaf skaanebo » 19.12.2011 12:34:30

Natashia skrev:
Han har en teknisk uddannelse, som vi håber vil kunne blive godkendt til points, men jeg vidste ikke, at hans bopæl alene kan tælle points. Hvad gør man, når han kommer fra et land, der ikke arbejder med adresser (i Ghana har man en postbox)?

Det er jeres fælles adresse i Danmark, det handler om - ikke hvor i Ghana han bor. Danmark er inddelt i nogle såkaldte ghetto-områder, og her får man altså ikke point for a bo!

Natashia skrev:
Men på Migrationsverkets hjemmeside står der, at hvis man flytter til en nordisk medborger, så gælder samme regler som hvis han flyttede til en svensker... (?)

Ser du, når man er dansker, er man så heldig, at man frit kan vælge imellem, om ansøgning for ens partner skal behandles efter nationale svenske regler eller efter EU-regler. Det fremgår måske ikke så tydeligt af Migrationsverkets hjemmeside, og det giver måske nogen forvirring, men I kan altså selv vælge: At søge efter svenske regler eller at søge efter EU-regler. Hvert regelsæt har sine fordele og ulemper, så det afhænger jo af situationen og jeres fremtidsplaner, hvad der konkret er den bedste løsning for netop jer.

Natashia skrev:
Men der står jo ellers på deres hjemmeside, at de to ting skal søges adskilt. Uha, det er forvirrende. Hvem gælder den regel så for?

Normalt giver en opholdstilladelse på baggrund af et forhold til en i Sverige boesiddende person også automatisk arbejdstilladelse, ligesom et opholdskort efter EU-regler også giver ret til at arbejde i Sverige. Så det er kun i sjældne tilfælde, at de to ting ikke hænger sammen. Fx må en studerende i Sverige kun arbejde et vist antal timer ved siden af sit studium, hvis man har fået en særlig opholdstilladelse med henblik på at studere i Sverige. Og endelig kan man jo søge om en egentlig arbejdstilladelse i Sverige, fordi man er blevet tilbudt et job i Sverige - uden at have nogen kæreste eller ægtefælle i Sverige, som man kan søge familiesammenføring med.

Natashia skrev:Vil det sige, at jeg skal have boet i Sverige i min 10-12 uger, før min mand ville kunne søge om sammenføring med mig?

Ja, du skal som tommelfingerregel bo mindst 10-12 uger i Sverige for at etablere dig der, og du skal sørge for at etablere dig på en sådan måde, som man normalt ville gøre, hvis man havde til hensigt at blive boende der i rigtig lang tid. Altså ikke noget ferielignende ophold. Og i øvrigt huske at samle dokumentation for dit ophold.
skaanebo

Indlægaf fundiver199 » 19.12.2011 12:47:17

Natashia skrev:Tak for det hurtige svar! Og også til mh. Lige et spørgsmål til dig. Vil det sige, at jeg skal have boet i Sverige i min 10-12 uger, før min mand ville kunne søge om sammenføring med mig?

Ja i Danmark. Men han har ret til at indrejse og opholde sig i Sverige, lige så snart du er flyttet derover. Han skal bare være i besiddelse af et gyldigt visum ved sin indrejse. Så hvis han f.eks. er i Danmark på et schengenvisum den dag, hvor du flytter, så flytter I bare samtidig. Hvis han er i sit hjemland, så må I lige vente, til du har fået et svensk personnummer, før du kan invitere ham, så han kan søge om visum til Sverige. Og det kan der så gå op til cirka 6 uger med, foruden at det tager et par uger at få udstedt et visum.
fundiver199

Indlægaf fundiver199 » 19.12.2011 12:49:39

Natashia skrev:Men der står jo ellers på deres hjemmeside, at de to ting skal søges adskilt. Uha, det er forvirrende. Hvem gælder den regel så for?

Det håber jeg da sandelig ikke, at der står nogen steder på ÆUG`s hjemmeside, for det er forkert. Du må gerne gengive den tekst, du taler om, og fortælle præcis hvor på hjemmesiden, du har læst den. Så må vi jo se at få det rettet, hvis der har indsneget sig en fejl.
fundiver199

Indlægaf fundiver199 » 19.12.2011 13:06:05

Natashia skrev:Når jeg skriver, at sammenføring er en by i Rusland, fordi jeg er på SU, så er det fordi, jeg selvfølgelig ikke har indtægt til at kunne opfylde forsørgerkravet.

Hvilket "forsørgelseskrav" taler du om?? Der er ikke noget krav i de danske regler om, at du skal have en indtægt af en vis størrelse. Der er kun et krav om, at du ikke må have modtaget sociale ydelser de sidste 3 år og at du skal kunne stille bankgaranti. At I så naturligvis i praksis skal kunne få jeres hverdag til at hænge sammen rent økonomisk, det er noget helt andet, og siger vel sådan set sig selv. Men det kan ikke forhindre din mand i at blive FS efter danske regler, at du har en lav indtægt.
fundiver199

Indlægaf Natashia » 20.12.2011 12:13:50

fundiver199 skrev: Hvilket "forsørgelseskrav" taler du om?? Der er ikke noget krav i de danske regler om, at du skal have en indtægt af en vis størrelse. Der er kun et krav om, at du ikke må have modtaget sociale ydelser de sidste 3 år og at du skal kunne stille bankgaranti. At I så naturligvis i praksis skal kunne få jeres hverdag til at hænge sammen rent økonomisk, det er noget helt andet, og siger vel sådan set sig selv. Men det kan ikke forhindre din mand i at blive FS efter danske regler, at du har en lav indtægt.

Du har helt ret. Jeg fik forvirret det sammen med det at jeg skulle være forsørger for hans nuværende turistvisum. Jeg kan godt se, at der ikke er noget kravn til mig om forsørgelse ifm FS og at selvforsørgelse er noget andet. Tak!
Natashia

Indlægaf Natashia » 20.12.2011 12:25:11

fundiver199 skrev: Det håber jeg da sandelig ikke, at der står nogen steder på ÆUG`s hjemmeside, for det er forkert. Du må gerne gengive den tekst, du taler om, og fortælle præcis hvor på hjemmesiden, du har læst den. Så må vi jo se at få det rettet, hvis der har indsneget sig en fejl.

Nej, jeg mente kke ÆUG's hjemmeside, men Migrationsverket's hjemmeside. Men jeg kan godt se derinde, at der står, at ansøger har ret til at arbejde i Sverige, så snart han kommer dertil. Der hvor der står, at en opholdstilladelse og en arbejdstilladelse skulle søges seperat, er under "Working in Sweden" og lyder: "If you want to work in Sweden and come from a country that is not a part of the EU, you must have a work permit. If you plan to work in Sweden for longer than three months you will also need a residence permit." Så derfor troede jeg, at det var dette, der gælder, men som sagt kan jeg nu se, at siden vi er gift osv, så har han lov til at arbejde med det samme som en del af hans ophold. Tak!
Natashia

Indlægaf Natashia » 20.12.2011 12:37:57

fundiver199 skrev: Hvis han er i sit hjemland, så må I lige vente, til du har fået et svensk personnummer, før du kan invitere ham, så han kan søge om visum til Sverige. Og det kan der så gå op til cirka 6 uger med, foruden at det tager et par uger at få udstedt et visum.

Jeg vil bare lige forstå det hele rigtigt. Er det sådan, at han ville skulle søge om et turistvisum til Sverige først, så at han først, når han er i Sverige hos mig, ville søge om opholdstilladelse (de der to år), eller ville han kunne søge om opholdet direkte fra sit eget land?

Lige et lille ekstra spørgsmål: Mht tilknytningskravet. Kan det passe, at min mand skal have været i DK to gange inden man kan søge om FS, selvom vi er gift, jeg er dansker og vi har et barn sammen?

Alt i alt må min konklusion være, at vi venter og ser hvordan de nye love kommer til at se ud nu her i 2012, før vi endeligt vurderer om det er mest fordelagtigt at flytte til Sverige eller blve og søge i Danmark. Man kunne jo slippe for fx dansk-prøve og indvandrer-prøve ved at tage til Sverige... Men lad os nu vente os se.
Natashia

Indlægaf fundiver199 » 20.12.2011 16:02:06

1) Det nemmeste og mest almindelige fremgangsmåde ved EU-reglerne er at indrejse på et visum og så herefter søge opholdskort senest 3 måneder efter sin indrejse. Visum skal udstedes hurtigt (cirka 14 dage) og gratis, så der er ikke mange fordele ved at sidde i sit hjemland i op til 6 måneder og vente på et opholdskort, når man i stedet kan være sammen med sin ægtefælle og gå i gang med at søge arbejde, blive skrevet op til sprogkursus mm.

2) Som tilknytningskravet ser ud nu (siden 1. juli 2011) er det rigtigt, at din mand skal have været her 2 gange og have deltaget i et sprogkursus for at opfylde sin del af kravet. Kravet stilles dog ikke, hvis du har været dansk statsborger i 28 år. Den ny regering planlægger at føre kravet tilbage til den form, det havde fra 2002 til juni 2011, og så vil det være nok, at din mand har været her 1 gang uden at deltage i nogen kurser. Som de andre planlagte ændringer må vi forvente, at dette træder i kraft i starten af 2012.
fundiver199

Tilbage til Familiesammenføring efter danske regler