Visum nr. 2, Familiesammenføring og SU?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
stiine
Geografisk sted: Danmark/Tyrkiet

Visum nr. 2, Familiesammenføring og SU?

Indlæg af stiine » 01.05.2009 22:13:45

Min kæreste er netop taget hjem til Ankara efter 84 dage på turistvisum. Vi har nu tænkt os at søge om de sidste 6 dage ud af de 90 og håber det går glat i gennem, så første spørgsmål er om der nogen der har erfaring med visum 2?? er det sansynligt at de behandler ansøgningen på konsulatet og godtager de at han kun skal være her 6 dage? Vi har nemlig tænkt os at gifte os når han kommer og derefter søge prossesuelt ophold.
Mit andet spørgsmål er ang. økonomi, jeg har skrevet flere mails til US men de har ikke svaret så derfor håber jeg at nogen her ved noget..
Jeg er i øjebliket på SU og er færdig med min uddannelse i januar 2010, jeg er enlig mor og får derfor forhøjet SU. Den går jeg udfra bliver taget fra mig når jeg bliver gift, men har vi en mulighed for at få noget økonomisk støtte når min kæreste (mand) er på prosseuelt ophold? eller skal vi leve af min SU :?:

ZB

Indlæg af ZB » 01.05.2009 23:14:11

det er korrekt når du bliver gift at du vil miste dit tilskud som enlig.

Din mand har desværre ikke mulighed for at få noget så længe han er på processuelt ophold - han har jo ikke reelt ophold her.
Får I FS har han mulighed for at uddanne sig og få SU.

Til gengæld kan du få hans fradrag fra indrejsedatoen til DK og det vil du kunne udnytte selvom det selvf. først kan mærkes senere...

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.05.2009 07:23:36

Så længe din mand ikke er folkeregistreret i Danmark, er du vel stadig enlig mor på papiret? Det er vel først fra det øjeblik, hvor han får en opholdstilladelse og folkeregistrerer sig, at du mister dit forhøjede beløb i SU... altså ikke under processuelt ophold. For du må naturligvis gerne have besøgende fra udlandet til at overnatte hos dig. Og så længe din kommende mand ikke har nogen opholdstilladelse, er han jo blot på besøg.

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

hejsa

Indlæg af jerry » 02.05.2009 08:16:42

Hej Stiine.
İ behöver ikk söge proccesuelt ophold, dette faar din mand automatisk naar İ indgiver ansögningen om fs. Dette betyder bare at han maa opholde sig i landet under behandlingen af hans sag.

Med hensyn til den forhöjede su, saa har jeg en bekendt som var i samme situation som dig. Hun giftede sig med en tyrk og var enlig mor og under uddannelse.

Saa snart det var rigistreret i systemet at hun var blevet gift, blev hun bedt om at dokumentere hendes mands indtægt for at kunne fortsætte med den forhöjede su. Han havde aldrig været i landet men var nu hendes ægtefælle og de skulle derfor inde ved su-styrelsen have dokumentation paa hans indtægt.

Da han ikk havde nogen, bad de ham faa paa skrift fra TR at han stod uden arbejde, men tingene fungerer jo desværre ikk paa samme maade i TR som i lille DK, men det var de lidt ligeglade med inde ved su-styrelsen.

fundiver199

Re: Visum nr. 2, Familiesammenføring og SU?

Indlæg af fundiver199 » 02.05.2009 08:33:49

stiine skrev:Jeg er i øjebliket på SU og er færdig med min uddannelse i januar 2010, jeg er enlig mor og får derfor forhøjet SU. Den går jeg udfra bliver taget fra mig når jeg bliver gift, men har vi en mulighed for at få noget økonomisk støtte når min kæreste (mand) er på prosseuelt ophold? eller skal vi leve af min SU :?:
Nej I har ikke mulighed for at få økonomisk støtte, medens din mand er på processuelt ophold. Når han har fået bevilget FS, så kan han derimod få starthjælp, men den trækkes i så fald i den bankgaranti på 60.000 DKK, som du har stillet. Og da modtagelse af starthjælp desuden kan få betydning for, om han kan få forlænget sin opholdstilladelse efter de første 2 år, så er I faktisk bedre tjent med at skaffe de penge via et lån.

Men i det hele taget er I nok bedre tjent med, at han først flytter til Danmark, når han enten har fundet sig et job, eller når du er færdig med din uddannelse i januar 2010.

Hvis han kan finde sig et job i Danmark, så har han mulighed for at få en selvstændig opholdstilladelse ud fra reglerne i den gamle associeringsaftale mellem EU og Tyrkiet fra 1963. Og herefter kunne I jo så søge om FS, medens han er her på grundlag af associeringsaftalen.

Problemet er nemlig, at hvis han er her på processuelt ophold, så må han ikke arbejde, før US er færdige med deres sagsbehandling. Og det er jo ærlig talt en rimelig håbløs situation, når du er enlig mor på SU. Når du først er blevet færdig med din uddanelse og har fundet dig et job, så ser det hele derimod langt mere lyst ud, og der er trods alt kun 8 måneder til januar 2010.

ZB

Indlæg af ZB » 02.05.2009 08:38:22

Hvis han ikke er barnets fader, men faderen er en anden, kan du få det der hedder særbarnsdispensation til alt på nær proformakravet til ægteskabet. I skal derfor ikke stille bankgaranti, bolig osv. Der er ingen krav til økonomien.
Du skal skrive det i ansøgningen.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.05.2009 08:56:10

Det er rigtigt, det havde jeg helt glemt :D

Bankgarantien behøver I derfor ikke at bekymre jer om. Men til gengæld er sager, hvor der er særbørn involveret, "komplicerede", og derfor må I forvente en sagsbehandlingstid på mindst 7 måneder og sandsynligvis mere.

Og det er jo meget lang tid for din mand at skulle gå rundt med hænderne i lommerne, foruden at det er meget lang tid at skulle leve 2 voksne og 1 barn af en dobbelt SU.

Så mit råd til jer vil helt klart være, at din mand skal finde sig et job i Tyrkiet, og at I skal søge om FS direkte fra Tyrkiet i stedet for at søge her i Danmark. Hvilket så dog naturligvis kræver, at du tager til Tyrkiet, så I kan blive gift først. Det er derfor ret ærgerligt, at I ikke nåede at blive gift i løbet af de 84 dage, hvor han var her.

Hvad angår at søge et visum til de sidste 6 dage, så ved jeg ikke, hvordan myndighederne vil se på en sådan ansøgning. Men jeg kunne forestille mig, at de ville være noget skeptiske.

Og da der jo alligevel er sagsbehandlingstid, så er spørgsmålet, om I ikke lige så godt kan søge om et visum for 90 dage med ikrafttrædelsesdato 90 dage fra hans udrejse fra Danmark.

Hvis I altså stadig ønsker at følge den oprindelige plan med at gifte jer i Danmark og herefter søge om FS, medens din mand er her på "processuelt ophold" og dermed uden ret til at arbejde i 7 måneder eller mere.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.05.2009 09:02:30

Som en sidste tilføjelse kan man sige, at hvis du tager til Tyrkiet, når semesteret er slut, og I bliver gift og søger om FS under dit besøg i Tyrkiet, så vil det passe meget godt med, at sagen er færdigbehandlet, når du er færdig med dit studie i januar 2010.

Og så ser det hele jo meget mere lyst ud for jer til den tid, idet I så begge to har lov til og mulighed for at gå ud og finde jer et job i Danmark. Og er I begge arbejdsløse, så kan din mand søge om starthjælp, så I kan få økonomien i jeres lille familie til at løbe bare nogenlunde rundt.

stiine
Geografisk sted: Danmark/Tyrkiet

Indlæg af stiine » 02.05.2009 10:40:55

Hej alle og tak for jeres svar.
Her kommer lige en lille ekstra beretning om vores sag.
Da vi søgte det første visum i juli 08, var min kæreste stadig gift i tyrkiet men skilt i tyskland, ekskonen var forsvundet og kunne derfor ikke skrive under på skilsmissen, hun dukkede så senere op på facebook og gik i sidste ende med til at skrive under i januar 09, vi troede nu at alt var godt, men lige inden han skulle ankomme til Danmark gik det galt med skilsmissen, de har 3 børn sammen hvor kun den ene var tyrkisk statsborger og de 2 andre tyske og de havde ikke de originale skilsmissepapire fra tyskland. Derfor tog vi straks efter han ankomst, til tyskland og fik de originale papirer og fik kontakt med en advokat, som lovede at det kunne han ordne, så vi kunne nå at blive gift i danmark inden visummet udløb.
problemet var bare at han i den grad tog røven på os og krævede flere og flere penge og truede med at tilbageholde de originale papire hvis vi ikke gav ham 2000 euro, kærsten er uden job i tyrkiet og jeg er som bekendt på SU, så derfor ingen skilsmisse..vi fik lavet en aftale med den tyske advokats samarbejdspartner i Istanbul som lovede at han ville ordne det hele for 300 lira, men at han ikke kunne nå det inden visummet udløb. men det korte af det lange er at alle papirer nu er legaliseret og klar til oversættelse.
Min kæreste er blevet lovet arbejde når han kommer til danmark, han er uddannet kok og flere tyrkiske resturanter i dk er meget intresseret.. Problemet er at han har svært ved at få job i tyrkiet og vi udover det dummede os og sagde hans lejlighed op, da vi jo troede at han kunne blive i danmark, så nu står den stakkels mand i tyrkiet uden job og bolig..

Fundiver199
"Hvis han kan finde sig et job i Danmark, så har han mulighed for at få en selvstændig opholdstilladelse ud fra reglerne i den gamle associeringsaftale mellem EU og Tyrkiet fra 1963. Og herefter kunne I jo så søge om FS, medens han er her på grundlag af associeringsaftalen."

Har vi mulighed for at søge på det grundlag??

Jeg har intet problem med at få arbejde når jeg er færdig, da jeg læser til pædagog..

Eller skal han søge om familiesammenføring i Tyskland med sine børn i stedet for mig, der har han osse mulighed få at få job og har tidligere haft OT, det skal nok lige tilføjes at børnene, nu alle 3 tyske statsborgerer, er blevet fjernet og hverken kærste eller ekskone har forældremyndigheden.

Ja, en lang og besværlig historie og vi har efterhånden været så meget lort i gennem så jeg bare gerne vil giftes og leve lykkeligt til mine dages ende.
Så håber på at det visum går glat i gennem og så må jeg jo ud og tage ekstra arbejde.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.05.2009 11:33:18

Angående associeringsaftalen, så læs hvad mh skriver i denne tråd og send evt. mh en privat besked, da mh nok er forums ypperste "ekspert" på netop dette område:

viewtopic.php?t=3050&postdays=0&postorder=asc&start=15

Som det fremgår synes der at foreligge en situation, hvor Danmark kun nødtvungent overholder de aftaler, som vi har indgået i EU for mange år siden. Så det kan meget vel være noget, som kræver bistand fra en advokat, hvis I vil forsøge at gå denne vej.

At søge FS til Tyskland via din kærestes tyske slægtninge synes jeg ikke lyder som nogen god idè.

Derimod var det måske en god idè, at I startede med at bosætte jer sammen i Tyskland, hvis det vil være relativt let for din mand at finde et arbejde der.

På den måde vil I nemlig slippe for de 3 måneders "karenstid", idet de tyske myndigheder så skal udstede et gratis visum til din mand "uden unødigt ophold", idet du i Tyskland vil have status som en EU-borger, der har udnyttet din ret til fri bevægelighed.

Og din mand vil herefter have ret til at begynde at arbejde i Tyskland, lige så snart han er kommet dertil. Og når/hvis I senere flytter videre til Danmark, så gælder det samme i Danmark. Men også her er der desværre problemer med at få det respekteret i praksis.

Hvis I vælger denne løsning, så vil den største hurdle nok være forsørgelseskravet. Du skal således have tilstrækkelig indkomst til at forsørge både dig selv, dit barn og din mand. Både medens du bor i Tyskland, og når I senere flytter videre til Danmark.

Og din mands indkomst tæller ikke med i det regnestykke. Så det hjælper ikke noget på opfyldelsen af reglerne, at han f.eks. kan få et job som kok i Tyskland.

Men det problem kunne I jo evt. løse ved, at du tog orlov fra din uddannelse til efteråret og fandt dig et job som pædagogmedhjælper, lige så snart semesteret er slut om 1-2 måneder.

Så vidt jeg ved, burde det være rimeligt let at finde et sådant job. Og vel især når man kun mangler ½ år af en uddannelse, hvor man netop er ved at læse til pædagog :D

Hvis du arbejder som pædagogmedhjælper i Sønderjylland, så kunne I bosætte jer i Nordtyskland, og din mand kunne få et job som kok på en tysk restaurant.

Efter nogle måneder kunne I så flytte videre til Danmark, og med et job som pædagogmedhjælper vil du heller ikke have problemer med at opfylde forsørgelseskravet i Danmark. Og nogle måneder senere kunne du så genoptage dine pædagogstudier i Danmark.

Noget helt andet er så, at historien med 3 tvangsfjernede børn fra hans forrige ægteskab altså ikke lyder særlig betryggende. Så tænk dig nu godt om og pas godt på dig selv.

mh
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet
Kontakt:

Indlæg af mh » 05.05.2009 19:35:13

Jeg forstår slet ikke, hvorfor i skulle blande en advokat ind i at få skilsmissepapirerne legaliseret? Så snart i havde dem kunne i selv have henvendt jer til den lokale apostillemyndighed, det er bestemt ikke noget, en advokat behøver at klare. Både Tyskland og Tyrkiet er 'apostillelande', hvilket vil sige at Tyrkiet vil acceptere et legaliseret dokument, dvs. et med apostille fra Tyskland. I skal dog være opmærksom på, at der muligvis vil blive krævet apostille på både originalen og oversættelsen. :?
Mht. associeringsaftalen, så er den første hurdle at skaffe et job i DK, dernæst søge opholds-/arbejdstilladelse - og det er jo desværre blevet lidt sværere at finde arbejde nu, end det var sidste år, men det er da lykkedes for tyrkiske statsborgere at komme til DK for at arbejde ufaglært. Har man først foden inde gælder det bare om at holde fast, og i tilfælde af vanskeligheder med myndighederne, så gå til en af de GRATIS retshjælpsinstitutioner, der findes. :wink:
mh

Besvar