ÆUG

Forum

Velkommen til ÆUG's Forum. Vi håber, at I vil deltage i debatten og komme med gode råd, vejledning og idéer - og være søde ved hinanden! Mange hilsener ÆUG-bestyrelsen

Forfatter besked

<  Familiesammenføring efter danske regler  ~  bankgaranti

hej jeg har lige 2 spg håber nogen vil svare mig :)
d r sådan at jeg har lejet en dyr lejlighed jeg kan ikke få ret meget i boligstøtte da jeg kun er den ene person som bor der, jeg vil hører om jeg vil få mere i boligstøtte når min man kommer til danmark ? eller bliver han slet ikke taltmed i boligstøtten da jeg alligevel skal forsørge ham i 7 år ? vi har lige søgt om fs.

Mit andet spg er om det er bedst at lave en bankgaranti allerede nu og sende det til kommunen ? inden man får svar fra us eller skal man vente til de ber om d ? Hilsen maria

Offline Profil
Indlæg: 465Geografisk sted: Abidjan, Côte d'IvoireTilmeldt: 24.01.2008 14:33:12
Du kan her beregne din boligstøtte:

https://dinboligstoette.borgerservice.dk/

Jeg har ikke selv brug for det, men jeg har en formodning om, at man kigger på husstandsindkomsten. Både du og din mand skriver jo under på, at i begge vil arbejde hen imod, at din mand kommer ud på arbejdsmarkedet og tjener penge.

Mht. bank garantien skal du nok vente til Udlændingeservice anmoder om sikkerhedsstillelse, for der er nogle oplysninger i det brev, som skal bruges i forbindelse med bankens arbejde. Det vil være spild af tid og penge, at gå i gang med det nu.

Offline Profil Hjemmeside
Indlæg: 111Geografisk sted: DanmarkTilmeldt: 08.06.2007 09:03:36
Man kigger på antallet af beboere på hustanden (inkl. børn), og man kigger på den samlede hustandsindkomst, og lejlighedens størrelse, pris mv.

Især børn tæller positivt for boligstøtten.

Men hold øje med indkomsten, så du ikke pludselig får et tilbagebetalingskrav.

hmm tak for jeres svar men da jeg kontaktede kommunen sagde de at jeg ikke ville få højere boligstøtte da min mand kom her op pga jeg skal forsørge ham i 7 år. D betyder selvom vi bliver 2 i lejligheden bliver han ikke talt med. Hilsen maria

Offline Profil
Du skal ikke tro på alt, hvad du får at vide mundtligt af èn eller anden tilfældig ansat i kommunen, men hellere forlade dig på, hvad du kan læse på en officiel hjemmeside eller i andet skriftligt informationsmateriale.

dotGusten har givet dig et link til et sted, hvor du kan beregne din boligstøtte, og der skal man bl.a. oplyse, om man har en ægtefælle, og hvor meget denne tjener. Så jeg vil gætte på, at begge dele har betydning for, hvor meget der kan ydes i boligstøtte.

Det er jo også muligt, at du og den ansatte har misforstået hinanden. Boligstøtte er således ikke nogen social ydelse og har derfor heller ikke noget med "forsørgerpligt" at gøre.

Offline Profil
Indlæg: 465Geografisk sted: Abidjan, Côte d'IvoireTilmeldt: 24.01.2008 14:33:12
Mariakazmi skrev:
hmm tak for jeres svar men da jeg kontaktede kommunen sagde de at jeg ikke ville få højere boligstøtte da min mand kom her op pga jeg skal forsørge ham i 7 år. D betyder selvom vi bliver 2 i lejligheden bliver han ikke talt med.

Har du virkelig tænkt dig, at forsørge din mand i 7 år? Skal han så bare sidde hjemme og drikke kaffe hele dagen?

Hvis han får et job og tjener penge, kommer i nok til at miste boligstøtten, da det er husstandsindkomsten den bliver beregnet ud fra.

Offline Profil Hjemmeside
Tak Fundiver du har lettet mig du er altid så sød til at svare mig :)

Og NEJ min mand skal ikke bare sidde hjemme og drikke kaffe han skal selv arbejde
og forsørge sig selv og mig ! og det er han også selv klar over !

Men bare den der sætning som hedder jeg skal forsøge ham i 7 år er skide irriterende på mange måder. En mand er da selv klar over at han skal arbejde og forsørge familien.

selv da jeg sku låne til en bankgaranti fik jeg svaret fra banken at de ikke ku låne til en bankgaranti men hvis jeg vil låne til en bil var de med på den for det som hedder fammiliesammenføring det var ikke noget banken ville hjælpe de anede jo ikke om min kom og tog alle pengene fra dem jeg var ved at pande bankdamen !
Hilsen maria

Offline Profil
Det var sgu da ikke pænt gjort. Hvilken bank har du og hvor lang tid har du været kunde hos dem?

Offline Profil
Det er faktisk noget vrøvl at sige, at du skal "forsørge din mand i 7 år". Alle ægtefæller har nemlig gensidig forsørgelsespligt overfor hinanden hele livet igennem, så dels er denne forpligtelse ikke begrænset til de første 7 år af jeres ægteskab, dels er den gensidig, og dels gælder den også for alle andre ægtepar.

Hvad der menes er sikkert, at din mand ikke kan modtage sociale ydelser, før han efter 7 år har fået permanent opholdstilladelse. Men det er faktisk også noget vrøvl, for det kan han godt. Det vil så bare medføre, at den bankgaranti, du har stillet, bliver brugt til at betale for ydelserne til ham, indtil den er brugt op. (Det er jo derfor, der overhovedet skal stilles bankgaranti).

Men at du, fordi din mand er udlænding, skulle have en særlig forsørgelsesforpligtelse de første 7 år (udover bankgarantien), det er og bliver noget vrøvl. Til gengæld kan du ikke selv benytte dig af det sociale system uden at risikere, at det medfører, at din mand ikke kan få forlænget sin opholdstilladelse.

Offline Profil
Tak igen Fundiver du r bare den bedste til at svare :)

Jeg har danske bank har været deres kunde i næsten 15 år har god økonomi men stadig gad de ikke hjælpe mig de sagde direkte til mig hvis du skal låne til bolig eller bil er du igen velkommen men hvis det er til familiesammenføring kan vi ikke give en krone !
og damen ku ikke fatte at jeg blev gift i udlandet da jeg engang ku ligge en garanti for min mand :( mig og min mand har virkelig kæmpet for at blive gift det har taget os 3 år og nu skal man hører på alt det ! total irriterende.
Nu skala man også have at vide af andre hvem man skal giftes med :shock:

Offline Profil
Det er da virkelig uforskammet. Hvem er hun til at blande sig i dit privatliv og hvilken valg du har taget. Sådan nogle bemærkninger kan virkelig sætte mit pis i kog... Og det er da utroligt hvor stor en forskel der kan være fra filial til filial. Nogen siger at de har fået hjælp hos danske bank men andre siger de ikke kunne få hjælp til en krone... Hvilken filial har du?

Offline Profil
jeg har den i husum jeg har faktisk talt med 3 rådgivere i den bank alle er nogle idioter hader dem mega meget!!! :(

Offline Profil
Jeg synes, at det kan siges meget kort: Skift bank, der er nok af banker på markedet, som man kan vælge imellem. Ikke fordi en anden bank nødvendigvis er villig til at låne penge ud til en bankgaranti, men man skal da ikke være kunde et sted, hvor man føler sig dårligt behandlet.

Det handler jo ikke kun om, hvorvidt banken siger ja eller nej til et lån. Det handler også om, hvorvidt de ansatte behandler kunderne med respekt og f.eks. giver en fornuftig og saglig begrundelse, hvis de giver afslag på en ansøgning om lån.

Offline Profil
Jeg havde lidt af det samme problem med Danske Bank, som jeg har haft i snart 8 år :x

Jeg kunne så sandelig ikke få lov at lave en anfordringsgaranti - ikke en gang med et pantebrev i min lejlighed ! Sådan noget laver de ganske enkelt ikke (fik jeg at vide).
Men de ville gerne låne mig pengene og lave en deponeringskonto... For så tjener de jo penge på renter :wink:
Min filial er Amagerbrogade 125, den var husum før jeg flyttede til amager.
Det samme som dig, Maria, solid økonomi, kunde i lang tid, etc.

Så skiftede jeg til SydBank, som min arbejdsgiver har skaffet en aftale med - og der var ikke noget problem i at lave en anfordringsgaranti, endog UDEN sikkerhedsstillelse i min ejerlejlighed (!)

Så ja, skift bank, og det kan kun gå for hurtigt. Det er min erfaring efter mange år i Danske Bank, at de udelukkende tænker på, hvordan de kan malke dig - og jeg skulle have taget mig sammen til at skifte bank for mange år siden :oops:

Offline Profil
Indlæg: 911Geografisk sted: Istanbul, TyrkietTilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
@ fundiver og Mariakazmi:
Mariakazmi oplyser, at hun har en forholdsvis dyr lejlighed. Dette kan medføre problemer:

På linket kan du finde loven og vejledninger mv:

http://www.ism.dk/LOVSTOF/REGLER-OG-AFG ... wID=72#VEJ

§ 7: Som medlemmer af husstanden medregnes ansøgeren, dennes ægtefælle, hjemmeværende børn og andre, der har fast ophold i lejligheden uden at være logerende.
§ 14: Den årlige boligudgift, hvoraf boligstøtten beregnes, kan ikke overstige 53.300 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 8. Er der børn i husstanden, forhøjes beløbet således:
1 barn - 5 pct.
2 børn - 10 pct.
3 børn - 15 pct.
4 eller flere børn - 20 pct.

Det, der i Mariakazmis tilfælde kan blive et problem (udover måske loftet på de 53.300, som formodentlig er noget højere nu), er følgende (klippet fra vejledning):

"Efter § 15 har kommunalbestyrelsen pligt til at foretage en nærmere undersøgelse af forholdene, herunder en samlet vurdering af husstandsmedlemmernes økonomiske og personlige forhold, når: 1) Lejen overstiger halvdelen af husstandsindkomsten. 2) Lejen forekommer særlig høj, og særlige forhold, f.eks. i forbindelse med ansøgerens afståelse af sin hidtidige bolig og leje af den lejlighed, hvortil boligstøtte søges, sandsynliggør, at lejeaftalen er tilrettelagt særligt med henblik på opnåelse af boligstøtte.
§ 15 finder ligeledes anvendelse, når der sker væsentlige ændringer i boligstøttemodtagerens forhold, herunder indkomstforhold.
:!: Når lejen overstiger halvdelen af husstandsindkomsten, påhviler det kommunalbestyrelsen at foretage en samlet vurdering af husstandsmedlemmernes personlige og økonomiske forhold og ud fra denne vurdering bestemme, om boligstøtte kan ydes. :!:
Da det er lovens formål at yde boligstøtte, når indtægten er lav i forhold til lejen, kan kommunalbestyrelsen kun anvende bestemmelsen, når der foreligger ganske særlige forhold, som gør det urimeligt, at der ydes boligstøtte eller fuld boligstøtte."

SM M-003-06 fra Ankestyrelsen: “I klagen til Ankestyrelsen anførte kommunen, at ansøgers økonomiske forhold var så anstrengte, at der hver måned ville være et underskud. Kommunen ville derfor være nødsaget til at yde støtte i henhold til anden lovgivning for, at ansøger kunne bebo lejligheden.”
(kommunen fik ikke medhold, da der var særlige forhold, der gjorde at det ikke var urimeligt at ansøgeren havde en forholdsvis høj husleje).

Nu er min erfaring med kommunale og andre sagsbehandlere, som ikke er fuldt uddannede jurister, at de ofte nøjes med at læse det første afsnit/led i en paragraf eller vejledning, de læser meget sjældent videre og det er meget tænkeligt at Mariakazmis sagsbehandler kun har læst til og med det, som er indrammet af udråbstegnene :roll: , men ikke har læst det at det skal være urimeligt at nægte at yde støtte :wink:

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter:

Alle tider er UTC + 1 time
Side 1 af 1
15 indlæg
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst
Søg efter:
Skriv nyt emne  Svar på emne
Hop til:  
Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum