Forum

Dansk statsb. gifter sig i Sverige med en ikke EU-borger

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Dansk statsb. gifter sig i Sverige med en ikke EU-borger

Indlægaf Mimi90 » 08.02.2011 14:07:56

Hej alle jer herinde..
Mange tak for alle de informationer her inde, er meget taknemmelig for at i har sådan en side, hvor man kan få noget vejledning..
Jeg har et spørgsmål ang. vielse i Sverige.
Er det muligt for en Dansk statsborger, hvis hun bor i Sverige og er folkeregitret der at ansøge om visum til en ikke EU-borger og derefter gifte sig med ham i Sverige??
Hvis dette er mulig hvilke dokumenter skal der bruges fra begge parter..

Tak på forhånd..
Mimi90

Re: Dansk statsb. gifter sig i Sverige med en ikke EU-borger

Indlægaf skaanebo » 08.02.2011 14:31:04

Det er ikke danskeren, som skal søge visum for en anden. Det er den pågældende person, som selv skal søge visum.

Og når parret endnu ikke er gift, er det de sædvanlige visumregler, som gælder. Tjek www.migrationsverket.se eller Sveriges ambassade/konsulat i det pågældende land.
skaanebo

Indlægaf Mimi90 » 08.02.2011 14:36:04

Ja okay.. Tak
Men hvis han så får visum, kan han så gifte sig med danskeren??
Mimi90

Indlægaf skaanebo » 08.02.2011 14:38:51

Ja, hvis han medbringer behørig bevis for, at han ikke allerede er gift. Spørg der hvor I planlægger at blive gift, om hvad der kræves af dokumentation, da det afhænger meget af, hvilket land man kommer fra.
skaanebo

Indlægaf Mimi90 » 08.02.2011 14:43:46

Mange tak, det var meget brugbart..
Men nu når jeg er dansker, ( som snarerst flytter til Sverige og ordner folkeregisrer papirerne osv) skal jeg have nogle specielle dokumenter klar??
Mimi90

Indlægaf mh » 08.02.2011 14:44:11

Man kan blive viet, når man har lovligt ophold. Det gælder også som lovligt ophold at have turistvisum, men du skal være forberedt på at sætte adskillige uger af til forløbet.

Gå til denne side, læs og brug linkene til videre informationer:
http://www.malmo.se/Medborgare/Social-- ... huset.html

Husk at sørge for at papirer på alt andet end dansk og engelsk er oversat, og husk at sørge for at de er behørigt legaliseret.
mh
mh

Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet

Indlægaf Mimi90 » 08.02.2011 14:45:26

Glemte lige at spørger når han ansøger om visum, skal han så ansøge turist visum eller familie og venner besøg visum??
Mimi90

Indlægaf skaanebo » 08.02.2011 14:53:00

Hvis hans nationalitet ikke har visumfri indrejse, skal han søge om visum. Punktum. Formålet med rejsen kan så være mange forskellige ting, det hedder ikke turistvisum eller kærestevisum, men man skal normalt angive, hvad formålet med besøget er, og her ville jeg så skrive, at formålet er at besøge kæresten (dig).
skaanebo

Indlægaf Mimi90 » 08.02.2011 14:55:44

Mange tak for svarene på mine spørgsmål..
Har dog lige et til, selvom jeg er folkeregistret i Sverige til den tid, skal jeg ikke melde til Danmark at jeg er blevet gift?
Mimi90

Indlægaf skaanebo » 08.02.2011 15:05:02

Sverige og Danmark udveksler automatisk den slags oplysninger, så du skal bare sørge for, at det bliver registreret hos Skatteverket i Sverige.
skaanebo

Indlægaf fundiver199 » 08.02.2011 15:53:05

Hvilken nationalitet har din kæreste? Hvis man er fra et asylland som f.eks. Irak, Afghanistan eller Somalia, så kan man normalt ikke få visum til at besøge en kæreste i Schengen, da myndighederne frygter for, at man vil søge om asyl i stedet for at rejse hjem, når ferien er slut.

Ud over din kærestes nationalitet vil man ved en visumansøgning kigge på, om I kan dokumentere, at I virkelig er kærester, samt om din kæreste har gode eller dårlige ”tilbagevendelsesforudsætninger”. D.v.s. om han har arbejde, børn eller fast ejendom i sit hjemland. Endelig spiller det også en stor rolle, om din kæreste tidligere har været i Schengen, og om der i den forbindelse var problemer med at rejse hjem til tiden.

Hvis din kæreste får afslag på en ansøgning om visum til Sverige, så kan I gifte jer i hans hjemland og herefter søge igen. Så kommer ansøgningen under de særlige EU-regler og må kun afslåes, hvis han er til fare for den offentlige sikkerhed, sundhed eller orden.
fundiver199

Indlægaf Mimi90 » 09.02.2011 11:48:19

fundiver199 skrev:Hvilken nationalitet har din kæreste? Hvis man er fra et asylland som f.eks. Irak, Afghanistan eller Somalia, så kan man normalt ikke få visum til at besøge en kæreste i Schengen, da myndighederne frygter for, at man vil søge om asyl i stedet for at rejse hjem, når ferien er slut.

Ud over din kærestes nationalitet vil man ved en visumansøgning kigge på, om I kan dokumentere, at I virkelig er kærester, samt om din kæreste har gode eller dårlige ”tilbagevendelsesforudsætninger”. D.v.s. om han har arbejde, børn eller fast ejendom i sit hjemland. Endelig spiller det også en stor rolle, om din kæreste tidligere har været i Schengen, og om der i den forbindelse var problemer med at rejse hjem til tiden.

Hvis din kæreste får afslag på en ansøgning om visum til Sverige, så kan I gifte jer i hans hjemland og herefter søge igen. Så kommer ansøgningen under de særlige EU-regler og må kun afslåes, hvis han er til fare for den offentlige sikkerhed, sundhed eller orden.

min kæreste er kinesisk statsborger, men hvordan vil de kunne finde ud af om vi i virkeligheden har været kærester?? Hvilke dokumenter er brugbare??
Hvis han intet arbejde har i sit eget hjemland har han så dårligere mulighed for at få visum til Sverige??
Og sidste spørgsmål, hvis jeg gifter mig i Sverige med ham, er det så ikke under EU-reglerne, for jeg er jo dansk statsborger..
Mimi90

Indlægaf fundiver199 » 09.02.2011 12:20:42

Måden at dokumentere, at man er kærester, er normalt at dokumentere, at man har været sammen f.eks. ved at vedlægge fotokopier af dit pas, som viser stemplerne ved ind- og udrejse i Kina. Evt. kan I også vedlægge et par fotos af jer sammen.

Ja hvis din kæreste er arbejdsløs, så øger det alt andet lige risikoen for, at en ansøgning om visum vil blive afslået. Men man kan ikke sige, at det er altafgørende i sig selv, så I må jo bare søge og se, hvad der sker.

I kan ikke gifte jer i Sverige, uden at din kæreste er der, så det løser ikke jeres visumproblemer. Hvis han ikke kan få et visum, så bliver du nødt til at rejse til Kina, så I kan blive gift der.
fundiver199

Indlægaf Mimi90 » 09.02.2011 12:54:33

Det vil altså sige at hvis jeg vælger at gifte mig i sverige, så skal jeg dokumentere for at vi er kærester, men hvis jeg derimod vælger at gifte mig i Kina, så skal jeg ikke dokumentere noget??

Hvis vi nu siger at jeg vælger at gifte mig i Kina, kan det så stadig lade sig gøre uden for meget besvær, når jeg til den tid er flyttet til sverige?? I dette tilfælde så skal jeg vel have nogle papirer om mig selv fra Sverige med til Kina, hvor finder jeg dem henne?
Mimi90

Indlægaf fundiver199 » 09.02.2011 17:19:07

Hvis den ene af jer vil invitere den anden på besøg for at øge sandsynligheden for, at visum bliver udstedt, så skal I naturligvis dokumentere, at I er kærester ja. Man kan også søge om visum uden at blive inviteret af nogen d.v.s. som ”turist”, men så skal man kunne dokumentere, at man har økonomi til at holde ferie det pågældende sted.

I må jo vurdere, hvor I har mest lyst til at blive gift, og om det er lettere for dig at få visum til Kina, end det er for ham er få visum til Sverige. Eller omvendt. Hvis han aldrig har været i Europa, så er det jo også et meget stort skridt at tage at gifte jer, før han overhovedet ved, hvad det er for et sted, han i givet fald kommer til at bo.

Uanset hvor I vælger at gifte jer, så består standardkravene i, at den udenlandske part skal kunne fremvise et gyldigt pas og en civilstandsattest samt opholde sig lovligt i landet. En civilstandsattest er et stykke papir, som viser, at man ikke er gift i forvejen, og den skal selvfølgelig være oversat til et sprog, som man forstår i det pågældende land. Dansk duer ikke i Kina, og kinesisk duer ikke i Sverige.

Resten er detaljer, som I må undersøge hos vielsesmyndighederne i det land, hvor I ønsker at gifte jer.
fundiver199

Næste

Tilbage til Ægteskab & Vielse