Forum

Forlængelse af turistvisum

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Forlængelse af turistvisum

Indlægaf Papatya » 13.09.2009 22:26:18

Min tyrkiske mand har siden d. 18. juli opholdt sig i Danmark på et turistvisum. Det er første gang, han er i DK.
Vi har hørt, at man kan få forlænget sit turistvisum med op til 3 måneder. Det har derfor været vores plan hele tiden. Men nu har vi pludselig hørt, at det langt fra er sikkert at man kan få det forlænget. Om det er på politigården eller gennem Udlændingeservice det skal ske, er vi også kommet i tvivl om. Hvordan forholder det sig egentligt?

Vi har en datter sammen på 1 1/2 år som ligesom jeg er dansk statsborger. Jeg bor og arbejder her i DK, er 23 år og min mand er 24 år.
Pga. min mands værnepligt i sit hjemland er det først nu, han har fået chancen for at have en hverdag med sin datter. Og det er vi selvfølgelig ikke interesserede i at skal stoppe om godt en måned! - - derfor ville en forlængelse af visumet være optimal, da planen derefter vil være at søge om FS.
Jeg har nemlig læst andetsteds her på siden at det er muligt at søge allerede når man er 23 1/2 og blive her under processuelt ophold uden at det bider én i halen (at man anklages for at søge selv om det er indlysende at FS ikke vil blive godkendt, blot for at kunne blive her inder processuelt ophold - og at man derefter får karantæne).

Jeg "fylder" 23 1/2 den 23. november.

Håber på at høre om jeres viden og erfaringer!

Anne Mette
Papatya

Re: Forlængelse af turistvisum

Indlægaf fundiver199 » 14.09.2009 06:33:13

Det er hos Udlændingeservice, at I skal søge om forlængelse af visum. Det er dog kun noget, der bevilges under helt specielle omstændigheder som f.eks., at visumindehaveren er blevet alvorligt syg. Så umiddelbart er chancerne nok meget små:

www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/visum/forlaengelse.htm

Din mand bliver derfor nødt til at rejse hjem i mindst 90 dage, hvorefter han så kan komme tilbage på et nyt turistvisum og søge om familiesammenføring, da I til den tid begge to er fyldt 23½.

Alternativt kan du finde et sted at bo i et andet EU-land, inden din mands visum udløber, f.eks. i Sverige, og herefter søge om opholdskort til ham efter EU-reglerne.

Umiddelbart er det nok kun de to muligheder, I har. "Sverigesløsningen" vil have den fordel, at din mand må begynde at søge arbejde i Sverige, lige så snart I er flyttet dertil.

Og når I har boet mindst 10 uger i Sverige, kan I flytte tilbage til Danmark igen, hvorefter det samme gælder her. Så "Sverigesløsningen" vil give jer mulighed for at komme videre med jeres liv hurtigere, da I ikke behøver vente på, at din mand er fyldt 24 år.

Men på den anden side er der selvfølgelig både udgifter og besvær forbundet med at flytte frem og tilbage 2 gange.
fundiver199

Indlægaf Papatya » 14.09.2009 13:15:26

Ok tak for dit svar. Sverige-løsningen er desværre ikke nogen mulighed for os, af både praktiske og økonomiske årsager.

Det vil være forfærdeligt for os, ikke mindst for vores datter. hvis Seyhun skal hjem til Tyrkiet i 90 dage. Vores datter "mister" jo pludselig sin far, og er for lille til at forstå at han kommer tilbage igen.

Jeg ved ikke om du har misforstået mig, men min mand ER fyldt 24, det er kun mig der mangler - bliver som sagt 23 1/2 d. 23. november. Seyhuns visum udløber d. 15. oktober, så det drejer sig kun om en måneds tid fra hans visum udløber til vi kan ansøge om FS.
Vi skal ned på Politistationen i morgen hvor vi har nogle bekendte, jeg vil høre dem om de har nogen mulighed for at give Seyhun en måned ekstra i DK. Så kan han være her når vi ansøger om FS, og derefter blive her processuelt.

For det kan vel ikke lade sig gøre at ansøge nu, kan det? Jeg mener, kan det blive skadeligt for os hvis vi ansøger en måneds tid inden jeg bliver 23 1/2? Hvis ikke, vil det jo være den allerbedste løsning bare at søge om FS om et par uger!

På forhånd tak,
Anne Mette
Papatya

Indlægaf dotGusten » 14.09.2009 14:25:38

Papatya skrev:Jeg ved ikke om du har misforstået mig, men min mand ER fyldt 24, det er kun mig der mangler - bliver som sagt 23 1/2 d. 23. november.

Reglerne er, at BEGGE skal være over 24 år. Så det er dig som den yngste, der sætter grænsen for, hvornår i kan få opholdstilladelse.

Din mand kan derfor ikke få opholdstilladelse, før du er fyldt 24 år, altså d. 23. maj 2010.

Og han kan ikke få processuelt opholdstilladelse.

Forestil dig, at udlændingeservice træffer en afgørelse på blot 14 dage. Resultatet kan være, at i får opholdstilladelse, når i BEGGE opfylder kravene, altså at du er 24 år. Og det er du først d. 23. maj 2010.

Indtil da, har din man ikke lovligt ophold i Danmark, og selvom han måske har fået processuelt opholdstilladelse, vil han skulle rejse ud indenfor et par uger, og må først vende tilbage til Danmark d. 23. maj 2010.

Husk at sagbehandlingstiderne der nævnes, er maksimum. Udlændingeservice kan sagtes træffe en afgørelse meget hurtigere, hvis sagen er fuldt oplyst. Der er andre herinde, der har fået behandlet deres sag på kun 17 dage!
dotGusten

Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire

Tilbage til Visum