Forum

Ud at rejse - c/o adresse i DK?

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Ud at rejse - c/o adresse i DK?

Indlægaf queenella » 22.06.2009 11:35:00

Hmm - måske nogle af jer kan hjælpe :)

Min mand har OT efter EU reglerne og har haft det i nogle år... Jeg har barsel frem til næste sommer, og vi vil derfor gerne ud at rejse i knap et halvt år.

Vi bor til leje, men vil egentligt gerne flytte... Derfor ville vi gerne opsige vores lejebolig, tage ud at rejse og så komme hjem og finde et andet sted at bo. Men så opstår der jo problemet omkring adresse i DK og skattepligt... Hvis vi opgiver boligen, så mister vi også bopæl + skattepligt i DK. Og det er vi jo ikke interesseret i, for så ryger OT'en jo også...

Må man have en c/o adresse, i mens vi er ude at rejse? Jeg snakkede med kommunen, men det lød bare som om, at det jo var fusk, hvis vi gjorde det, fordi det jo så blot var en 'fiktiv adresse'? Vi ville bruge mine forældres adresse, og hvis vi ikke kunne flytte direkte ind i en ny bolig, når vi kommer hjem fra vores tur, så ville vi da også kunne bo hos dem lidt...

Vi kunne også bevare vores bolig, og så er der jo ingen problemer, men det føles også lidt dumt, når vi alligevel gerne vil væk herfra.

Er der nogle med nogle erfaringer eller viden? Vi er ikke interesseret i at gøre noget 'ulovligt'...

Håber nogle af jer kan hjælpe :?
queenella

Re: Ud at rejse - c/o adresse i DK?

Indlægaf skaanebo » 22.06.2009 13:52:00

Hvis I flytter jeres ting til dine forældres hjem, og I højst er bortrejst i 6 måneder, så burde der ikke være nogen problemer i, at I registrerer jer som bosat på dine forældres adresse - hvis altså ellers dine forældre har plads
skaanebo

Indlægaf fundiver199 » 22.06.2009 15:12:43

Det er jo kun en fiktiv adresse, hvis I reelt bor et andet sted end hos dine forældre. Hvis I er ude at rejse, og hvis jeres rejse varer i mindre end 6 måneder, så er der intet som helt fiktivt eller ulovligt ved, at I "bor" hos dine forældre i den tid, hvor I er væk, samt I tiden efter, at I kommer tilbage til Danmark.

Alternativt kan I fremleje jeres lejlighed, så I kan blive ved med at have adresse der, medens I er væk, samtidig med at fremlejeren også har sin adresse der, og I får dækket jeres udgifter til husleje.

Man er ikke forpligtet til at udvandre, med mindre man er væk i mere 6 måneder. Og hvis formålet med rejsen er ren ferie, så må man jo også sige, at Danmark stadig er ens hjem. Så det er da både rimeligt og naturligt, at I bevarer jeres folkeregisteradresse i Danmark under jeres rejse.
fundiver199

Indlægaf dotGusten » 22.06.2009 15:17:48

Du kan hos postvæsenet hente en blanket til midlertidig adresseændring, så f.eks. andre i din familie kan modtage din post, når du rejser i længere tid.

Så kan du få samlet op på alt det, du har glemt at melde adresseændring til, og du går ikke glip af noget, som måske kunne være vigtigt når man beslutter sig til at vende hjem igen - om 3 måneder, år, dekader eller hvad der nu er relevant i jeres tilfælde.

Andre tiltag kan være at vælge at få mest muligt i en eBoks, og så kan du tage din bærbare computer med rundt i verden, og stadig betale regninger. Pas blot på med at have firewall og antivirus opdateret, så der ikke kommer noget snavs ind på en tilfældig internet cafe.

Læs mere om PostDanmarks flytteservice:
http://www.postdanmark.dk/cms/da-dk/ePosthuset/MeldFlytning/Laes_mere_om_flytning.htm
Senest rettet af dotGusten 22.06.2009 19:04:21, rettet i alt 1 gang.
dotGusten

Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire

Indlægaf mh » 22.06.2009 17:34:48

:!: ADVARSEL :!: Det er ganske vist ikke ulovligt på nogen måde at fremleje en del af sin lejlighed i 5½-6 mdr., og samtidig bevare sin egen adresse der, MEN der er jo dels reglen om, at der skal være 1 rum pr. person (undtagen, hvis det drejer sig om en børnefamilie), dels den MEGET REELLE risiko for at fremlejeren får lyst til at nedbringe sine udgifter ved at frem-fremleje og for at kunne gøre det går på folkeregisteret og meddeler at samboen (queenella) er flyttet! MAN KAN NEMLIG GODT TVANGSFORFLYTTE ANDRE FRA SIN ADRESSE. En regel, der er helt fin for den, hvis x-kæreste/-ægtefælle ikke selv gider, eller for at chikanere undlader, at melde flytning, men som i andre tilfælde er mindre heldig! Fremlejeren kan dog ikke OPSIGE lejemålet 8), men folkeregisteret ved jo ikke, hvem det er der står på lejekontrakten, og har ingen pligt til at tjekke det.
Hvis dine forældre bor i eget hus/ejerlejlighed og har plads nok, kan I godt flytte hen til dem. De vil dog nok få et brev fra kommunen med spørgsmål om, om de nu også kender jer og har jer boende. Det skal de tage helt roligt, der er ikke noget ulovligt i det, men en kontrol af at folk ikke laver en pro forma adresse hos nogen, og så daffer af til et billigt udland og ulovligt hæver kontanthjælp eller sygedagpenge imens. Hvis du lovligt kan rejse med dine barselspenge, og din mand også, så er der ingen problemer. :)
mh
mh

Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet

Indlægaf fundiver199 » 22.06.2009 20:57:13

Selvfølgelig skal man tænke over, hvad man gør, men man skal da heller ikke se spøgelser og problemer alle vegne. Og det er altså en ganske almindelig ting at fremleje hele sin bolig, hvis man skal ud at rejse i en længere periode. Og naturligvis bevarer man i den situation sin folkeregisteradresse i den bolig, som man har fremlejet. Da man jo ikke har etableret sin tilværelse et andet sted, men netop bare er ude og rejse og f.eks. bor 3 uger på hotel her og 5 uger hos en ven der.

Sådan har jeg da selv gjort ved 2 lejligheder, hvor jeg var væk fra Danmark i cirka 3 måneder. Og sådan har alle mulige andre da også gjort det de sidste mange årtier. Uden at det mig bekendt plejer at give anledning til problemer af nogen som helst art.

Men selvfølgelig kan man da være uheldig at løbe ind i en fremlejer, som man får problemer med. Ligesom man kan løbe ind i en kæreste, man får problemer med, eller et studiegruppe, eller en arbejdsgiver, og så videre.

Jeg mener bare ikke, at det er det, der er væsentligt her. Det væsentlige er derimod, hvad der er lovligt og hvad der ikke er lovligt.
fundiver199

Indlægaf queenella » 23.06.2009 14:51:50

Tak for svar allesammen :D

Vi ved endnu ikke, om vi beholder vores lejebolig eller ej, men det er dog rart at læse, at det burde være ok med en c/o adresse, hvis vi vælger at opsige kontrakten.

Fremleje kommer ikke rigtig på tale - det er et hus, lidt på landet, så der er nok ikke så mange som vil leje det for en forholdsvis kort periode, og jeg tror måske heller ikke udlejer vil være så hot på den idé...

Anyway - tak for hjælpen! Jeg vil sende jer en varm tanke fra palmernes skygge i Caribien 8)
queenella

Indlægaf mh » 23.06.2009 16:48:55

@fundiver: jeg har i flere år siddet som rådgiver i en retshjælp, og har af den grund selvfølgelig set flere, og flere arter af, problemer end gennemsnitsdanskeren, derfor advarer jeg, når jeg ser at nogen bevæger sig henimod en situation, som kan blive problematisk. Ikke for at skræmme nogen fra at gøre noget, de har lyst til, men for at give dem en endnu bedre mulighed for at træffe beslutninger på veloplyst grundlag. Det er bedre at forebygge end at helbrede, og det er mere tilfredsstillende at forhindre et problem i at opstå end at forsøge at afhjælpe et, som er opstået. :)
mh
mh

Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet

Indlægaf fundiver199 » 23.06.2009 17:07:17

@mh

Det er jeg for så vidt helt enig med dig i. Og det er da unægtelig en "spændende" ting, at en person, man har fremlejet sin bolig til, uden ens viden kan framelde en folkeregisteret :shock:

Så det er da i hvert fald om ikke andet endnu en grund til at være omhyggelig med kun at fremleje til nogen, man har 100% tillid til. Og det er der jo også mange andre grunde til, f.eks. at man jo nok gerne vil have sin bolig tilbage i samme stand, som man udleverede den i.
fundiver199

Tilbage til Øvrigt