Hjælp til ansøgning om børnepenge

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
timjuul

Hjælp til ansøgning om børnepenge

Indlæg af timjuul » 24.08.2016 02:10:39

Har desperat brug for hjælp, det Danske konsulat er ikke til meget hjælp hvor jeg er...
Sagen er jeg har 3 børn med Fillipinsk kone og vi er gift men lever ikke sammen..

Børnene er Danske statsborger i kraft af mig, men bor sammen med deres mor i Fillippinerne...og nu vil jeg så have hende til at søge børnepenge igennem det lokale Danske konsulat, men de aner ikke hvad de skal gøre..har læst noget om faderskabs attest men det er vist kun for ugifte.., men vi er som sagt gift...

Og selvfølgelig er den slags kun på Dansk, det skal jo ikke være nemt for udlændinge at søge børnepenge...vi have ellers før en frivillig ordning, men det har SKAT stoppet da de ikke anerkender mit fradrag til de børnepenge, så det er en anden lang kamp med dem..

Men er der nogle som kender til dette problemstilling og evt løsning...måske link til sider med blanketter eller lign... Du/i kan evt skrive til mig direkte på min e-mail timjuul@hotmail.com På forhånd tak ...hilsen Tim

mh
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hjælp til ansøgning om børnepenge

Indlæg af mh » 24.08.2016 18:58:13

Børnebidrag skal man søge gennem statsforvaltningen.

I må have et fælles sprog, formodentlig engelsk? I givet fald står der her, hvad reglerne er:
http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=6404

Her, men kun på dansk, hvad man skal være opmærksom på:
http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=4891

Og her mere info, bl.a. om hvornår der skal betales en afgift for at søge (hvilket din kone formodentlig ikke skal): http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=8897

Hvis din kone har NemID, kan hun søge på nettet, og du kan guide hende via skype el.lign.

Hvis din kone er, eller kan blive fritaget for at skulle have Digital Post, kan du printe blanketten ud og udfylde den, hvorefter du sender den til hende med en forklaring, så hun kan underskrive og returnere den.
mh

timjuul

Indlæg af timjuul » 24.08.2016 23:00:35

Takker for svaret...men ved du evt hvor man kan finde en text som siger/forklare at børnene i udlandet af Dansk forældre også har ret til børnepenge...og igen tak for dit svar

mh
Kontakt:

Indlæg af mh » 25.08.2016 10:47:01

Nu taler vi jo om det børnebidrag, som enhver forældre, som ikke har børnene boende, har pligt til at betale, da forsørgerpligten gælder overfor ens børn, uanset børnenes statsborgerskab og bopæl, så det behøver hverken din kone eller du fsv. at argumentere for. Men pligten er fastsat i denne lov (lov om børns forsørgelse):
https://www.retsinformation.dk/pdfPrint.aspx?id=164400
mh

timjuul

Indlæg af timjuul » 25.08.2016 11:59:15

Jo det er rigtigt...men problem stillingen er helt anderledes end som så...indtil nu har jeg betalt frivilligt til moderen i flere år, og har også som er min ret trukket noget fra på skattekortet, men nu lige pludselig vil SKAT ikke anerkende de afdrag jeg giver og får skatterabat på i mit personfradrag..ok så for at ville gøre SKAT klar over det var rigtigt nok, skulle moderen gå til det lokale Danske consulat og kræve børnepenge...men det forstår dem på,konsulatet ikke, det har de aldrig prøvet før, selv om det er et krav moderen kan stille op overfor Danmark....så skal den Danske stat udbetale børnepengene til moderen og så kræve dem af mig....lige som det sker i Danmark imellem 2 som ikke lever sammen men har fælles børn.....og nu er så slåskampen at få konsulatet til at fatte hvad som der er behov for, for det er jo ikke noget Danmark skilter for meget med, alle kneb gælder for at spare....har en ven som spurgte SKAT om fradrag til sin søn, han er i samme situation som mig, og der sagde SKAT det ikke kunne lade sig gøre...men der vidste jeg ham via SKAT hjemmeside og hans nem-id at han kunne selv skrive det på forskudsopgørelsen og så,fik han sit lovlige fradrag....men igen viser det sig at myndighederne ikke altid ved hvad de styrer,...det er kun os som har været igennem visse ting som kender de forskellige ting...derfor er det her jeg spørger og nogle kender til en text på nettet evt lovparagraf som kan sættes foran konsulatet og få sagen ført igennem...

mh
Kontakt:

Indlæg af mh » 25.08.2016 18:42:51

Tag hen på den nærmeste statsforvaltning og spørg dem, hvad proceduren er - hvis der er nogen overhovedet. Det er så vidt jeg ved ikke noget konsulater og ambassader normalt skal tage sig af.

Med den hovedet-under-armen præstation SKAT yder, vil det ikke undre mig om 'din' skatteperson befinder sig et sted på Lars Tyndskids mark med sine krav.
mh

Besvar